Nuro is een techstartup van twee oud-Google medewerkers. Het bedrijf experimenteert al langer met zijn R1 robotshuttle in Houston waar de voertuigen worden ingezet om boodschappen te bezorgen. Als de pilot met Domino’s slaagt zal het bedrijf zijn dienstverlening zeker uitbreiden naar andere markten zo is de verwachting.

1 miljard dollar

Nuro heeft de laatste maanden zijn activiteiten sowieso sterk uitgebreid nadat het Japanse techbedrijf SoftBank maar liefst 1 miljard dollar investeerde, een enorme steunbetuiging aan een van de minder bekende startups in de wereld van autonome rijtechniek. Het bedrijf is in 2016 opgericht en onderscheidt zich als bezorgdienst voor dagelijkse boodschappen en afhaaleten. Het is bovendien een van de weinige ondernemingen met volledig autonome voertuigen op de openbare weg.

Brokken maken

Toch hebben ook deze zelfrijdende busjes nog niet het vertrouwen van hun makers dat ze daadwerkelijk helemaal zelfstandig hun weg kunnen vinden zonder brokken te maken. Want alhoewel er geen bestuurder aan boord is worden ze wel gevolgd door een auto van Nuro met daarin technici en een afstandsbediening om de R1 op afstand te besturen wanneer dit nodig is.

Verschuiving naar autonoom

Voor Domino’s is de pilot met Nuro overigens niet de eerste keer dat ze met autonome bezorgdiensten experimenteren. In 2017 werkte de pizzaketen al met Ford in Michigan om de bezorging met autonome voertuigen te testen, en om te ervaren hoe klanten reageren wanneer ze naar buiten moeten stappen om zelf hun pizza uit het voertuig te pakken. Bezorgdiensten lijken met dit soort ontwikkelingen een van de de eersten die de verschuiving naar autonoom vervoer echt gaan merken.