De samenwerking is er in eerste instantie op gericht om met Waymo de commerciële en juridische aspecten te onderzoeken van MaaS-diensten (Mobility-as-a-Service) in Frankrijk en Japan. Hiertoe wordt in beide landen een 50-50 joint venture opgericht. De deal heeft een tijdslimiet en is met een concurrentiebeding dichtgetimmerd. Het fysiek testen van voertuigen en het uitrollen van diensten zou pas in een later stadium plaatsvinden. Uiteindelijk moet dit ook resulteren in winstgevende autonome mobiliteitsdiensten in andere landen, met uitzondering van China zo benadrukken beide bedrijven in een verklaring.

Gevolgen

Het valt te verwachten dat een dergelijke samenwerking van een van de grootste autofabrikanten ter wereld met Waymo gevolgen heeft voor andere allianties en projecten op het gebied van autonome rijtechniek. Autofabrikanten zullen scherper kijken naar hun eigen inspanningen en intensiever op zoek gaan naar partners om de kosten en het bedrijfsrisico van de ontwikkeling van autonome rijtechniek te delen. In Japan is Monet Technologies, een AV-project van Toyota en Honda met financiële steun van SoftBank, een potentiële concurrent voor Renault-Nissan-Waymo. SoftBank en Honda hebben daarnaast ook geïnvesteerd in GM’s dochter Cruise.

Opvallend

De vrijage tussen Renault-Nissan en Waymo is in meerdere opzichten opvallend. Zo werkt Waymo ook samen met FCA, dat Chrysler Pacifica minivans levert voor de zelfrijdende projecten van Waymo, terwijl FCA de AV-technologie van Waymo misschien gaat gebruiken in zijn eigen voertuigen. Tegelijkertijd is een mogelijke fusie tussen FCA en Renault recent nog afgeketst. De Franse regering blokkeerde een stemming hierover als grootste aandeelhouder. Men had meer tijd nodig om de steun van Nissan te krijgen, waarop FCA-baas John Elkann het bod abrupt introk. Via Waymo komen FCA en Renault elkaar nu dus toch weer tegen.