Autonome auto’s op de openbare weg inzetten zónder bestuurder, zoals Yandex nu van plan is, kan je zien als een mijlpaal. Maar Dmitriy Polishchuk, die aan het hoofd staat van Yandex’ AV-ontwikkelingen, zegt dat het bedrijf er klaar voor is. “We hebben uitvoerig getest en voordat we echt van start gaan zijn er een paar kleine dingen die nog opgelost moeten worden, maar over het algemeen hebben de testauto’s zonder problemen 24/7 rondgereden.”

U-bocht

De problemen waar Polishchuk het over heeft zijn volgens hem overigens niet veiligheidsgerelateerd. Op één locatie moeten de auto’s een U-bocht maken en de engineers moeten nog een manier bedenken zodat dit gebeurt zonder de overige weggebruikers in verwarring te brengen. En dan is er ook nog een oversteekplaats waar wachtende voetgangers samenkomen. Terwijl ze wachten stoppen de voertuigen soms omdat ze denken dat de voetganders gaan oversteken. “Het is niet onveilig, maar wel oncomfortabel voor passagiers.”

4000 ritten

Momenteel heeft elke zelfrijdende auto van Yandex een bestuurder aan boord die in noodgevallen kan ingrijpen. De auto’s worden ingezet tussen de steden Innopolis en Skolkovo, en hebben inmiddels zo’n 4000 ritten afgelegd. De exacte datum waarop de bestuurders in augustus overbodig worden verklaard is nog niet bekend. Wel is bekend dat de auto’s vanaf dat moment op afstand in de gaten worden gehouden, en ook op afstand bestuurd kunnen worden.

Primeur

Met deze stap heeft Yandex min of meer een primeur in handen. In de VS is Waymo de enige die het aandurft om de bestuurder uit de zelfrijdende auto te halen, en dan nog alleen in specifieke afgebakende gebieden in Phoenix. Daarnaast is Nuro bezig met zelfrijdende bezorgautootjes, maar die worden begeleid door een volgvoertuig met daarin techniek om de voertuigen op afstand te besturen

Yandex is een bedrijf dat het best kan worden vergeleken met Google en Uber: een zoekmachine gigant die ook taxidiensten levert in meer dan 600 steden. In 2016 begon het bedrijf met het testen van autonome rijtechniek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding