De coalitie bestaat uit techbedrijven Aptiv, Here, Infineon en Intel. Ook hebben Audi, Baidu, BMW, Continental, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles en Volkswagen zich aangesloten. De 146 pagina’s tellende whitepaper ‘Safety First For Automated Driving’ (SaFAD) moet een duidelijke ‘traceerbaarheid’ bieden om aan te tonen dat zelfrijdende auto’s veilig zijn. Opvallend afwezig is Waymo en ook GM-dochter Cruise heeft ervoor gekozen niet mee te doen met het voorstel, evenals een aantal andere namen in het AV-wereldje. Toch blijft de deur openstaan voor iedereen die zich aan wil sluiten bij het initiatief.

Startpunt

Het voorstel dat er nu ligt kan worden gezien als een startpunt waaruit een nieuwe industriestandaard zou kunnen voortkomen. Om dat te bereiken worden er 12 basisprincipes van autonoom rijden beschreven. Bijzonder veel aandacht is er voor de interactie tussen bestuurder en het autonomen systeem. Zo raadt de coalitie aan dat wanneer bepaalde veiligheidsfuncties of systeemcomponenten om de een of andere reden gevaar opleveren, het autonome systeem kan ingrijpen en de auto in een veilige modus kan brengen terwijl de bestuurder genoeg tijd heeft om de besturing over te nemen.

Risicobeperkend

Ook beschrijft het voorstel bepaalde risicobeperkende manoeuvres in het geval de bestuurder niet reageert op het verzoek de controle over te nemen. Verder moeten autonome auto’s voorspelbaar rijgedrag vertonen, met respect voor de verkeersregels en op een manier die voor andere weggebruikers te begrijpen valt. Daarnaast ondersteunen de 11 bedrijven het idee van ‘Safety of the Intended Functionality’ (SOTIF), een paradigma om risico’s te voorkomen die kunnen optreden ook al functioneren alle systemen optimaal, bijvoorbeeld wanneer de kunstmatige intelligentie een verkeersbord verkeerd interpreteert.

De coalitie benadrukt dat het nu gepresenteerde voorstel geen eenmalige actie is, maar een eerste versie en dat versie twee zal worden gelanceerd als voorstel voor een nieuwe industriestandaard.