De samenwerking tussen de twee grote Duitse autofabrikanten is gericht op rij-assistentiesystemen, geautomatiseerd snelwegrijden en automatisch inparkeren. Beide bedrijven zullen de nieuwe technologieën separaat van elkaar in hun eigen modellen implementeren. In februari al werd bekendgemaakt dat Daimler en BMW in een groter kader hun mobiliteitsdiensten samenvoegen, met als basis zelfrijdende elektrische voertuigen.

Niveau 4

De ambitie is om vanaf 2024 op grote schaal de nieuwe AV-technologie uit te rollen. Deze technologie moet dan op Niveau 4 functioneren, wat betekent dat de auto zonder inbreng van een bestuurder kan rijden. De inspanningen van BMW en Daimler zullen er concreet op gericht zijn om een schaalbare architectuur te ontwikkelen voor rij-assistentiesystemen, alsmede sensoren, software en een gezamenlijk datacenter.

Niet exclusief

De deal is overigens niet exclusief, wat betekent dat meer autofabrikanten en techbedrijven zich kunnen aansluiten. Het is een insteek die tegengas moet bieden aan internationale handelsconflicten en lagere marges door emissiewetgeving. Autofabrikanten worden bovendien in elkaars armen gedreven, en gedwongen om samen te werken om de enorme ontwikkelingskosten van autonome rijtechniek te delen door nieuwe concurrentie van techgiganten als Google’s Waymo.