In 2020 met de autonome shuttle naar Rotterdam Airport

Rotterdam gaat volgend jaar experimenteren met zelfrijdende elektrische shuttles. De busjes gaan rijden tussen de metrohalte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport. Op termijn zou dit zelfs zonder veiligheidsbestuurder moeten kunnen.

Het gaat om een afstand van meer dan 2 kilometer tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. De initiatiefnemers verwachten dat er minimaal 4 tot 6 shuttles nodig zijn om deze ‘last mile’ voor reizigers te overbruggen en hopen dat zij hierdoor vaker de auto zullen laten staan.

Zonder steward

In eerste instantie rijden de shuttles met zogenaamde stewards. Deze stewards worden opgeleid, doen dienst als gastheer of -vrouw en kunnen vooral ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Vorige week is de nieuwe Experimenteerwet in werking getreden die rijden zonder steward op dit soort verbindingen mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat op termijn een aanvraag ingediend wordt voor het rijden zonder steward.

Uitdagingen

Voordat het zover is staan de partijen nog wel voor een paar uitdagingen. De shuttles rijden vrijwel de gehele route op de openbare weg en tussen ander verkeer. Dat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Tenslotte is de passagierscapaciteit en bagageruimte in de shuttles van belang, zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.

Reacties

Zullen we die ‘steward’ vanaf nu gewoon ‘machineur’ noemen? Een mooi Nederlands-Vlaams woord is niet lelijk 🙂

Geplaatst door: Ing. ACF Sierts op
In 2020 met de autonome shuttle naar Rotterdam Airport - Automobielmanagement.nl

In 2020 met de autonome shuttle naar Rotterdam Airport

Rotterdam gaat volgend jaar experimenteren met zelfrijdende elektrische shuttles. De busjes gaan rijden tussen de metrohalte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport. Op termijn zou dit zelfs zonder veiligheidsbestuurder moeten kunnen.

Het gaat om een afstand van meer dan 2 kilometer tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. De initiatiefnemers verwachten dat er minimaal 4 tot 6 shuttles nodig zijn om deze ‘last mile’ voor reizigers te overbruggen en hopen dat zij hierdoor vaker de auto zullen laten staan.

Zonder steward

In eerste instantie rijden de shuttles met zogenaamde stewards. Deze stewards worden opgeleid, doen dienst als gastheer of -vrouw en kunnen vooral ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Vorige week is de nieuwe Experimenteerwet in werking getreden die rijden zonder steward op dit soort verbindingen mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat op termijn een aanvraag ingediend wordt voor het rijden zonder steward.

Uitdagingen

Voordat het zover is staan de partijen nog wel voor een paar uitdagingen. De shuttles rijden vrijwel de gehele route op de openbare weg en tussen ander verkeer. Dat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Tenslotte is de passagierscapaciteit en bagageruimte in de shuttles van belang, zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.

Reacties

Zullen we die ‘steward’ vanaf nu gewoon ‘machineur’ noemen? Een mooi Nederlands-Vlaams woord is niet lelijk 🙂

Geplaatst door: Ing. ACF Sierts op