Toyota test autonoom rijden op openbare weg

Na tests in Amerika en Japan gaat Toyota nu ook in Europa de openbare weg op met autonome voertuigen. Het testen van de in eigen huis ontwikkelde autonome rijsystemen vindt plaats in het centrum van Brussel.

Een speciaal geprepareerde Lexus LS legt daar de komende dertien maanden herhaaldelijk een vaste route af. Het hoofddoel van de pilot is om het effect van menselijk gedrag op autonome rijsystemen te onderzoeken. Brussel is hiervoor perfect volgens Gerard Killmann, Vice President Research and Development. “Na de succesvolle tests op de Japanse en Amerikaanse openbare weg, gaan we de technologie nu ervaren op het Europese wegennet.”

Twee autonome rijsystemen

De gebruikte Lexus LS is een regulier productiemodel waarvan het dak voorzien is van verschillende sensoren, LIDAR- en radartechnologie, camera’s en een positioneringssysteem. In de auto is een medewerker van Toyota aanwezig die kan ingrijpen, en een systeembeheerder die de systemen observeert. Toyota ontwikkelt momenteel twee autonome rijsystemen om meer veilige en toegankelijke mobiliteit te creëren: Guardian en Chauffeur.

Tien Europese landen

De test in Brussel is onderdeel van het Europese ‘L3Pilot project’, een samenwerking tussen 35 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers, onderzoeksinstituten en overheden, dat de weg moet vrijmaken voor een grootschalig autonoom rijexperiment met honderd auto’s en duizend bestuurders dat door tien Europese landen leidt. Toyota onderzoekt binnen deze organisatie het gedrag van consumenten en de veiligheid van autonome technologieën in diverse steden.

Toyota test autonoom rijden op openbare weg - Automobielmanagement.nl

Toyota test autonoom rijden op openbare weg

Na tests in Amerika en Japan gaat Toyota nu ook in Europa de openbare weg op met autonome voertuigen. Het testen van de in eigen huis ontwikkelde autonome rijsystemen vindt plaats in het centrum van Brussel.

Een speciaal geprepareerde Lexus LS legt daar de komende dertien maanden herhaaldelijk een vaste route af. Het hoofddoel van de pilot is om het effect van menselijk gedrag op autonome rijsystemen te onderzoeken. Brussel is hiervoor perfect volgens Gerard Killmann, Vice President Research and Development. “Na de succesvolle tests op de Japanse en Amerikaanse openbare weg, gaan we de technologie nu ervaren op het Europese wegennet.”

Twee autonome rijsystemen

De gebruikte Lexus LS is een regulier productiemodel waarvan het dak voorzien is van verschillende sensoren, LIDAR- en radartechnologie, camera’s en een positioneringssysteem. In de auto is een medewerker van Toyota aanwezig die kan ingrijpen, en een systeembeheerder die de systemen observeert. Toyota ontwikkelt momenteel twee autonome rijsystemen om meer veilige en toegankelijke mobiliteit te creëren: Guardian en Chauffeur.

Tien Europese landen

De test in Brussel is onderdeel van het Europese ‘L3Pilot project’, een samenwerking tussen 35 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers, onderzoeksinstituten en overheden, dat de weg moet vrijmaken voor een grootschalig autonoom rijexperiment met honderd auto’s en duizend bestuurders dat door tien Europese landen leidt. Toyota onderzoekt binnen deze organisatie het gedrag van consumenten en de veiligheid van autonome technologieën in diverse steden.