Continental: autonome auto niet voor 2030

Het duurt zeker nog tot 2030 voordat de eerste volledig autonome voertuigen, die elke situatie op de openbare weg aankunnen, in het openbaar verschijnen. Dit zegt Andree Hohm die een aantal projecten leidt van bandenfabrikant Continental op het gebied van autonome rijtechniek.

“Mensen vragen mij altijd wanneer we zelfrijdende auto’s kunnen verwachten. Mijn antwoord is dan altijd ‘vandaag.’ Als je een heel specifiek toepassingsgebied hebt, bijvoorbeeld een privé weg, en als je niet snel hoeft te gaan dan zou je nu al een zelfrijdend voertuig kunnen kopen.”

Lage snelheden

Eerdere voorspellingen dat autonoom rijden allereerst op de snelweg zou plaatsvinden zijn verschoven volgens Hohm, samen met het besef over de problemen die het oplevert om een autonoom voertuig dat met hoge snelheid rijdt veilig tot stilstand te brengen in het geval van een defect. Nu, zo zei Hohm, heerst althans bij Continental het gevoel dat stadssituaties met lage snelheden zich veel beter lenen voor zelfrijdende auto’s. Stadsverkeer is weliswaar complexer, maar het heeft volgens de technicus een groot voordeel: “Bij lagere snelheden kan je effectiever ingrijpen als het systeem een fout maak.”

360 graden

Als bandenfabrikant is Continental al jaren actief op het gebied van autonome rijtechniek. De leverancier wil ook op grote schaal onderdelen maken die in robottaxi’s worden gebruikt. Een aantal daarvan wordt al toegepast in de autonome shuttle EZ10 van EasyMile, een Frans bedrijf waarin Continental een aandeel bezit. Het AV-systeem van Continental kan een 360 graden beeld genereren met data gegenereerd door radar, lidar en camera’s.

Grootste uitdagingen

De grootste uitdagingen voor een succesvolle autonome toekomst ziet Hohm op het gebied van technologie, regelgeving en acceptatie door de consument. Op technologisch gebied ziet Hohn vooral kansen door sensortechnologie in de auto te combineren met sensoren daarbuiten, in de infrastructuur zoals in verkeersborden en verkeerslichten. Deze interactie moet helpen om de auto een completer beeld van de omgeving te geven.

Wantrouwen

Op het gebied van regelgeving pleit Hohm voor een uniform kader voor het testen en implementeren van autonome voertuigen. “Er lopen nu veel projecten, maar er is geen eenheid. Maar als je geld pompt in een systeem wil je wel zeker weten dat het in de meeste landen goedgekeurd zal worden.” Tot slot merkt Hohm op dat veel consumenten sceptisch zijn over de autonome auto, en volgens recente studies wordt het wantrouwen, in ieder geval in Duitsland en de VS , alleen maar groter. In China worden consumenten juist ontvankelijker voor de AV. Hohm: “We moeten mensen veel meer bij de pilotprojecten betrekken zodat ze zelf kunnen ervaren hoe opwindend de technologie is.”

Continental: autonome auto niet voor 2030 - Automobielmanagement.nl

Continental: autonome auto niet voor 2030

Het duurt zeker nog tot 2030 voordat de eerste volledig autonome voertuigen, die elke situatie op de openbare weg aankunnen, in het openbaar verschijnen. Dit zegt Andree Hohm die een aantal projecten leidt van bandenfabrikant Continental op het gebied van autonome rijtechniek.

“Mensen vragen mij altijd wanneer we zelfrijdende auto’s kunnen verwachten. Mijn antwoord is dan altijd ‘vandaag.’ Als je een heel specifiek toepassingsgebied hebt, bijvoorbeeld een privé weg, en als je niet snel hoeft te gaan dan zou je nu al een zelfrijdend voertuig kunnen kopen.”

Lage snelheden

Eerdere voorspellingen dat autonoom rijden allereerst op de snelweg zou plaatsvinden zijn verschoven volgens Hohm, samen met het besef over de problemen die het oplevert om een autonoom voertuig dat met hoge snelheid rijdt veilig tot stilstand te brengen in het geval van een defect. Nu, zo zei Hohm, heerst althans bij Continental het gevoel dat stadssituaties met lage snelheden zich veel beter lenen voor zelfrijdende auto’s. Stadsverkeer is weliswaar complexer, maar het heeft volgens de technicus een groot voordeel: “Bij lagere snelheden kan je effectiever ingrijpen als het systeem een fout maak.”

360 graden

Als bandenfabrikant is Continental al jaren actief op het gebied van autonome rijtechniek. De leverancier wil ook op grote schaal onderdelen maken die in robottaxi’s worden gebruikt. Een aantal daarvan wordt al toegepast in de autonome shuttle EZ10 van EasyMile, een Frans bedrijf waarin Continental een aandeel bezit. Het AV-systeem van Continental kan een 360 graden beeld genereren met data gegenereerd door radar, lidar en camera’s.

Grootste uitdagingen

De grootste uitdagingen voor een succesvolle autonome toekomst ziet Hohm op het gebied van technologie, regelgeving en acceptatie door de consument. Op technologisch gebied ziet Hohn vooral kansen door sensortechnologie in de auto te combineren met sensoren daarbuiten, in de infrastructuur zoals in verkeersborden en verkeerslichten. Deze interactie moet helpen om de auto een completer beeld van de omgeving te geven.

Wantrouwen

Op het gebied van regelgeving pleit Hohm voor een uniform kader voor het testen en implementeren van autonome voertuigen. “Er lopen nu veel projecten, maar er is geen eenheid. Maar als je geld pompt in een systeem wil je wel zeker weten dat het in de meeste landen goedgekeurd zal worden.” Tot slot merkt Hohm op dat veel consumenten sceptisch zijn over de autonome auto, en volgens recente studies wordt het wantrouwen, in ieder geval in Duitsland en de VS , alleen maar groter. In China worden consumenten juist ontvankelijker voor de AV. Hohm: “We moeten mensen veel meer bij de pilotprojecten betrekken zodat ze zelf kunnen ervaren hoe opwindend de technologie is.”