Zorgen over software-update Tesla

Tesla belooft dit jaar een software-update te lanceren die van honderduizenden Tesla’s volledig zelfrijdende auto’s moet maken. Maar deze stap om grotendeels ongereguleerde technologie zonder uitgebreide testfase op de openbare weg in handen te geven van bestuurders, maakt ingewijden nogal zenuwachtig.

Met de update kunnen Tesla’s ook autonoom rijden in de stad, net zoals ze dat nu doen op de snelweg meldt het bedrijf. Je zou volgens Tesla zelfs in slaap kunnen vallen achter het stuur. En dat alles zonder technologie als lidar, waar Elon Musk niet in gelooft maar de rest van de wereld wel. Sterker nog, zelfs met lidar kiezen de meeste fabrikanten voor een langzame ontplooiing van autonome rijtechniek, met beperkte tests op de openbare weg.

Terughoudend

Dat soort terughoudendheid is Musk onbekend. En omdat er nog weinig tot geen regelgeving is omtrent autonome voertuigen kan niemand hem tegenhouden. Dat leidt in ieder geval in de VS tot zorgen bij overheidsinstanties, vervoersorganisaties, autobazen, verkeersveiligheidsinstanties en bij de concurrentie die ook zelfrijdende voertuigen ontwikkelt. In verschillende interviews met The Washington Post uitten zij hun zorgen over de plannen om robotauto’s al zo snel los te laten op de openbare weg. Dat zal leiden tot ongelukken, schadeclaims en heel veel verwarring zo verwachten zij. Niet in de laatste plaats omdat de ‘volledig autonome’ modus van Tesla niet voldoet aan de industrie-standaard van een autonoom voertuig. Een menselijke bestuurde moet namelijk nog altijd alert zijn en kunnen ingrijpen wanneer nodig.

Ongelukken

“Die zorgen vanuit de industrie zijn gegrond,” laat een official van de National Highway Traffic Safety Administration weten. “Het kan leiden tot dodelijke ongevallen. Die komen in het nieuws en dan volgt er een reflex vanuit beleidsmakers om zelfrijdende auto’s aan banden te leggen, waardoor ook iedereen die er voorzichtig mee omgaat wordt getroffen.” Ook voormalig Daimler topman Dieter Zetsche waarschuwt dat ongelukken met ‘autonome’ Tesla’s een reactie kunnen veroorzaken vergelijkbaar met wat er gebeurde na de Boeing 737 Max crashes. “Zelfs als autonome auto’s 10 keer veiliger zijn dan reguliere auto’s is er maar één spectaculair ongeluk nodig om de publieke opinie tegen je te krijgen.”

Autopilot

In een onderzoek uitgevoerd door een Amerikaanse verzekeraar vorige maand blijkt bovendien dat ongeveer de helft van alle Tesla-rijders het veilig acht om de handen van het stuur te halen met de Autopilot ingeschakeld, ondanks richtlijnen van Tesla zelf dit niet te doen. Dit laat volgens Kelly Nantel van de National Safety Council zien dat bestuurders de huidige technologie overschatten. “Met een naam als Autopilot ga je ervan uit dat het voertuig de techniek aan boord heeft om zichzelf te besturen. Maar dat is dus niet zo.”

Zorgen over software-update Tesla - Automobielmanagement.nl

Zorgen over software-update Tesla

Tesla belooft dit jaar een software-update te lanceren die van honderduizenden Tesla’s volledig zelfrijdende auto’s moet maken. Maar deze stap om grotendeels ongereguleerde technologie zonder uitgebreide testfase op de openbare weg in handen te geven van bestuurders, maakt ingewijden nogal zenuwachtig.

Met de update kunnen Tesla’s ook autonoom rijden in de stad, net zoals ze dat nu doen op de snelweg meldt het bedrijf. Je zou volgens Tesla zelfs in slaap kunnen vallen achter het stuur. En dat alles zonder technologie als lidar, waar Elon Musk niet in gelooft maar de rest van de wereld wel. Sterker nog, zelfs met lidar kiezen de meeste fabrikanten voor een langzame ontplooiing van autonome rijtechniek, met beperkte tests op de openbare weg.

Terughoudend

Dat soort terughoudendheid is Musk onbekend. En omdat er nog weinig tot geen regelgeving is omtrent autonome voertuigen kan niemand hem tegenhouden. Dat leidt in ieder geval in de VS tot zorgen bij overheidsinstanties, vervoersorganisaties, autobazen, verkeersveiligheidsinstanties en bij de concurrentie die ook zelfrijdende voertuigen ontwikkelt. In verschillende interviews met The Washington Post uitten zij hun zorgen over de plannen om robotauto’s al zo snel los te laten op de openbare weg. Dat zal leiden tot ongelukken, schadeclaims en heel veel verwarring zo verwachten zij. Niet in de laatste plaats omdat de ‘volledig autonome’ modus van Tesla niet voldoet aan de industrie-standaard van een autonoom voertuig. Een menselijke bestuurde moet namelijk nog altijd alert zijn en kunnen ingrijpen wanneer nodig.

Ongelukken

“Die zorgen vanuit de industrie zijn gegrond,” laat een official van de National Highway Traffic Safety Administration weten. “Het kan leiden tot dodelijke ongevallen. Die komen in het nieuws en dan volgt er een reflex vanuit beleidsmakers om zelfrijdende auto’s aan banden te leggen, waardoor ook iedereen die er voorzichtig mee omgaat wordt getroffen.” Ook voormalig Daimler topman Dieter Zetsche waarschuwt dat ongelukken met ‘autonome’ Tesla’s een reactie kunnen veroorzaken vergelijkbaar met wat er gebeurde na de Boeing 737 Max crashes. “Zelfs als autonome auto’s 10 keer veiliger zijn dan reguliere auto’s is er maar één spectaculair ongeluk nodig om de publieke opinie tegen je te krijgen.”

Autopilot

In een onderzoek uitgevoerd door een Amerikaanse verzekeraar vorige maand blijkt bovendien dat ongeveer de helft van alle Tesla-rijders het veilig acht om de handen van het stuur te halen met de Autopilot ingeschakeld, ondanks richtlijnen van Tesla zelf dit niet te doen. Dit laat volgens Kelly Nantel van de National Safety Council zien dat bestuurders de huidige technologie overschatten. “Met een naam als Autopilot ga je ervan uit dat het voertuig de techniek aan boord heeft om zichzelf te besturen. Maar dat is dus niet zo.”