Testkilometers alleen maken autonome auto niet veilig

Vorig jaar legden technologiebedrijven 3 miljoen testkilometers af met autonome voertuigen. Dat gebeurde alleen al in hun grootste testgebied, Californië. Maar uiteindelijk zegt het niet zoveel. De kans op een potentieel dodelijk incident is namelijk zo klein dat testen op basis van kans vrijwel onmogelijk is.

Volgens Jack Weast van de Israëlische ADAS-specialist Mobileye zou je er 45 miljard testkilometers voor nodig hebben om alle testscenario’s af te dekken. “Met een vloot van 100 auto’s ben je dan 1000 jaar bezig. En dan moet je niet de software updaten want dan kan je weer van voor af aan beginnen.”

Menselijke psychologie

Gelukkig is er een andere mogelijkheid. In plaats van testvoertuigen op straat los te laten zijn de grootste autofabrikanten nu bezig om veiligheid in het ontwerp van de auto mee te nemen. Hiertoe worden technieken geleend van de lucht- en ruimtevaarttechnologie, waarbij veiligheid in verschillende componenten wordt opgedeeld, van technische specificaties tot menselijke psychologie. Nadat een ‘veilig’ systeem is ontworpen wordt het via een stringent testprogramma gevalideerd door middel van softwaresimulaties en alleen dan pas in de echte wereld losgelaten.

Safety by design

“We geloven sterk in ‘safety by design’. Verificatie gebeurt op papier via wiskundige berekeningen en logica, in plaats van heel veel code schrijven en dan zo veel kilometer rijden als je kan om statistische informatie te verzamelen die moet aantonen dat je voertuig veilig is.” Zelfs Uber lijkt inmiddels overstag en heeft aangekondigd over te gaan op de safety by design-methodiek. De aankondiging wordt gezien als een erkenning dat de huidige ‘grote stappen snel thuis’ benadering niet werkt.

Tegelijkertijd komt ook de concurrentie samen om overeenstemming te bereiken over gemeenschappelijke veiligheidsprincipes. Deze maand publiceerden 11 bedrijven, waaronder Audi, Baidu, BMW, Daimler en Intel hun white paper ‘Safety First for Automated Driving’ in een poging veiligheid te standaardiseren.

Testkilometers alleen maken autonome auto niet veilig - Automobielmanagement.nl

Testkilometers alleen maken autonome auto niet veilig

Vorig jaar legden technologiebedrijven 3 miljoen testkilometers af met autonome voertuigen. Dat gebeurde alleen al in hun grootste testgebied, Californië. Maar uiteindelijk zegt het niet zoveel. De kans op een potentieel dodelijk incident is namelijk zo klein dat testen op basis van kans vrijwel onmogelijk is.

Volgens Jack Weast van de Israëlische ADAS-specialist Mobileye zou je er 45 miljard testkilometers voor nodig hebben om alle testscenario’s af te dekken. “Met een vloot van 100 auto’s ben je dan 1000 jaar bezig. En dan moet je niet de software updaten want dan kan je weer van voor af aan beginnen.”

Menselijke psychologie

Gelukkig is er een andere mogelijkheid. In plaats van testvoertuigen op straat los te laten zijn de grootste autofabrikanten nu bezig om veiligheid in het ontwerp van de auto mee te nemen. Hiertoe worden technieken geleend van de lucht- en ruimtevaarttechnologie, waarbij veiligheid in verschillende componenten wordt opgedeeld, van technische specificaties tot menselijke psychologie. Nadat een ‘veilig’ systeem is ontworpen wordt het via een stringent testprogramma gevalideerd door middel van softwaresimulaties en alleen dan pas in de echte wereld losgelaten.

Safety by design

“We geloven sterk in ‘safety by design’. Verificatie gebeurt op papier via wiskundige berekeningen en logica, in plaats van heel veel code schrijven en dan zo veel kilometer rijden als je kan om statistische informatie te verzamelen die moet aantonen dat je voertuig veilig is.” Zelfs Uber lijkt inmiddels overstag en heeft aangekondigd over te gaan op de safety by design-methodiek. De aankondiging wordt gezien als een erkenning dat de huidige ‘grote stappen snel thuis’ benadering niet werkt.

Tegelijkertijd komt ook de concurrentie samen om overeenstemming te bereiken over gemeenschappelijke veiligheidsprincipes. Deze maand publiceerden 11 bedrijven, waaronder Audi, Baidu, BMW, Daimler en Intel hun white paper ‘Safety First for Automated Driving’ in een poging veiligheid te standaardiseren.