Shoppers steken lukraak over met hun boodschappen, auto’s rijden tegen de rijrichting in en overal staan in de steek gelaten winkelwagentjes. Dat maakt parkeerplaatsen bijzonder uitdagend voor autonome auto’s laat Stephanie Villegas weten, die het testprogramma van Waymo leidt. “Er zijn niet echt regels over hoe mensen zich op een parkeerplaats zouden moeten gedragen.” Daar komt volgens Villegas het sociale element nog bij. Een bestuurder die naar zijn geparkeerde auto loopt kan aan wachtende automobilisten met handgebaren aangeven dat hij helemaal niet vertrekt, maar een autonome auto begrijpt dat niet. “Een zelfrijdende auto is niet sociaal.”

Scenario’s

Waymo test nu op een verlaten luchtmachtbasis verschillende parkeerscenario’s. De engineers kunnen de complexiteit van het scenario aanpassen, inclusief dynamische factoren zoals achteruitrijdende auto’s, voetgangers en mensen die grote voorwerpen dragen waardoor de perceptie van de auto kan veranderen. “Elke keer als je het scenario complexer maakt moet het voertuig het gedrag van meer verkeersdeelnemers beoordelen en voorspellen. Dat is een enorme uitdaging.” Het aanpassen van de software is overigens nog steeds mensenwerk. “Het gaat niet alleen om blootstelling van de software aan nieuwe situaties. Onze engineers moeten deze updaten.”

Kaarten

De auto’s weten overigens dat ze op een parkeerplaats zijn dankzij de eigen kaarten van Waymo. Elke parkeerplaats wordt minutieus in beeld gebracht voor de auto, inclusief details als de oriëntatie van de parkeerplaatsen waaruit de verkeersstroom kan worden afgeleid. En omdat parkeerplaatsen niet altijd van duidelijke stoptekens zijn voorzien bevatten de kaarten van Waymo verplichte stops waar de auto altijd moet stilstaan.