Toyota zet zelfrijdende Concept-i in bij Olympische Spelen

Toyota zet volgend jaar bij de Olympische Spelen in Tokyo zo’n 3700 elektrische voertuigen en ‘mobiliteitsproducten’ in. Een futuristische, zelfrijdende auto begeleidt de drager van de Olympische fakkel en de marathon op de slotdag op 9 augustus.

De zogenaamde Concept-i is een functionerende versie van de conceptauto die in 2017 werd onthuld. Volgens Toyota demonstreert de Concept-i Niveau 4 technologie en een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat moet zijn om menselijk gedrag te ‘begrijpen’. Het is echter nog onduidelijk of de Concept-i inderdaad volledig zelfstandig gaat rijden tijdens zijn taken, want ondanks het futuristische uiterlijk zit er nog een gewoon stuurwiel in de auto.

E-Palette

Naast de Concept-i pakt Toyota ook uit met een kleine vloot autonome shuttles die elk tot 20 passagiers kunnen vervoeren. Minstens 12 van deze e-Palette voertuigen gaan als autonome bus personeel en sporters vervoeren in en rondom het Olympisch en Paralympisch dorp. De e-Palette werd onthuld tijdens de CES in 2018, en wordt aangeprezen als een hoeksteen voor Mobility-as-a-Service diensten. Tot slot worden er zo’n 500 Mirai waterstofauto’s ingezet om bezoekers tussen de sportevenementen te vervoeren.

Toyota is een van de grootste sponsoren van de Olympische spelen. Volgens de Japanse autofabrikant heeft de vloot aan elektrische auto’s de laagste CO2 uitstoot van alle evenementen ooit.

Toyota zet zelfrijdende Concept-i in bij Olympische Spelen - Automobielmanagement.nl

Toyota zet zelfrijdende Concept-i in bij Olympische Spelen

Toyota zet volgend jaar bij de Olympische Spelen in Tokyo zo’n 3700 elektrische voertuigen en ‘mobiliteitsproducten’ in. Een futuristische, zelfrijdende auto begeleidt de drager van de Olympische fakkel en de marathon op de slotdag op 9 augustus.

De zogenaamde Concept-i is een functionerende versie van de conceptauto die in 2017 werd onthuld. Volgens Toyota demonstreert de Concept-i Niveau 4 technologie en een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat moet zijn om menselijk gedrag te ‘begrijpen’. Het is echter nog onduidelijk of de Concept-i inderdaad volledig zelfstandig gaat rijden tijdens zijn taken, want ondanks het futuristische uiterlijk zit er nog een gewoon stuurwiel in de auto.

E-Palette

Naast de Concept-i pakt Toyota ook uit met een kleine vloot autonome shuttles die elk tot 20 passagiers kunnen vervoeren. Minstens 12 van deze e-Palette voertuigen gaan als autonome bus personeel en sporters vervoeren in en rondom het Olympisch en Paralympisch dorp. De e-Palette werd onthuld tijdens de CES in 2018, en wordt aangeprezen als een hoeksteen voor Mobility-as-a-Service diensten. Tot slot worden er zo’n 500 Mirai waterstofauto’s ingezet om bezoekers tussen de sportevenementen te vervoeren.

Toyota is een van de grootste sponsoren van de Olympische spelen. Volgens de Japanse autofabrikant heeft de vloot aan elektrische auto’s de laagste CO2 uitstoot van alle evenementen ooit.