Irritante ADAS-meldingen schrikken automobilisten af

Het is al langer een bekend fenomeen, en nieuw onderzoek van J.D Power bevestigt het weer eens: alarmmeldingen van nieuwe rijassistentiesystemen kunnen zo irritant zijn dat bestuurders ze uitzetten.

Volgens de nieuwste ‘Tech Experience Index Study’ van J.D. Power gaat het zelfs zo ver dat gefrustreerde autokopers de aanwezigheid van dergelijke systemen gaan laten meewegen bij de aanschaf van een volgende auto. En dat is een probleem voor autofabrikanten, want die willen de technologie juist verkopen en automobilisten voorbereiden op geautomatiseerde auto’s en autonoom rijden.

Rijbaanassistentie

“Fabrikanten spenderen kapitalen aan ADAS, maar de constante meldingen van deze systemen kunnen automobilisten frustreren en verwarren,” aldus Kristin Kolodge van het onderzoeksbureau. “De technologie moet niet overkomen als een zeurende ouder. Niemand wil steeds horen dat hij of zij verkeerd rijgedrag vertoont.” Vooral rijbaanassistentie, dat de auto binnen de witte lijnen moet houden, wordt als vervelend ervaren, is een van de conclusies in het onderzoek. Gemiddeld vindt 23 procent van alle bestuurders de meldingen van deze systemen irritant.

Uitschakelen

De resultaten wisselen verder per merk, maar tot een derde van de ondervraagde berijders vindt de ADAS-meldingen vervelend. Van de berijders die de systemen niet fijn vinden, schakelt 61 procent ze soms uit. De meeste waardering krijgen systemen die aanrijdingen moeten voorkomen, zoals automatisch remmen. Daarna volgen systemen die het gebruik van de smartphone monitoren en comfortverhogende zaken als stemherkenning en klimaatbeheersing. Minder waardering ontvangen zaken in de categorie entertainment en connectiviteit, zoals Bluetooth, gevolgd door dodehoekherkenning en rijbaanassistentie. Minst populair is navigatie.

Minder irritatie

Opvallend is verder dat sommige merken minder irritatie opwekken bij hun berijders dan andere merken. Zo kan het gebeuren dat 90 procent van de klanten van een bepaald automerk juist wil dat er rijbaanassistentie aanwezig is, terwijl dat bij een ander merk voor slechts 59 procent van de klanten geldt. Welke merken dat zijn is niet bekendgemaakt. Ook de algehele tevredenheid over nieuwe technologie verschilt tussen de merken en types. De Kia Stinger komt wat dat betreft als winnaar uit de bus, met een score van 834 punten op een totaal van 1000. Gemiddelde score is 781. Het slechtst scorende model behaalde 709 punten.

Irritante ADAS-meldingen schrikken automobilisten af - Automobielmanagement.nl

Irritante ADAS-meldingen schrikken automobilisten af

Het is al langer een bekend fenomeen, en nieuw onderzoek van J.D Power bevestigt het weer eens: alarmmeldingen van nieuwe rijassistentiesystemen kunnen zo irritant zijn dat bestuurders ze uitzetten.

Volgens de nieuwste ‘Tech Experience Index Study’ van J.D. Power gaat het zelfs zo ver dat gefrustreerde autokopers de aanwezigheid van dergelijke systemen gaan laten meewegen bij de aanschaf van een volgende auto. En dat is een probleem voor autofabrikanten, want die willen de technologie juist verkopen en automobilisten voorbereiden op geautomatiseerde auto’s en autonoom rijden.

Rijbaanassistentie

“Fabrikanten spenderen kapitalen aan ADAS, maar de constante meldingen van deze systemen kunnen automobilisten frustreren en verwarren,” aldus Kristin Kolodge van het onderzoeksbureau. “De technologie moet niet overkomen als een zeurende ouder. Niemand wil steeds horen dat hij of zij verkeerd rijgedrag vertoont.” Vooral rijbaanassistentie, dat de auto binnen de witte lijnen moet houden, wordt als vervelend ervaren, is een van de conclusies in het onderzoek. Gemiddeld vindt 23 procent van alle bestuurders de meldingen van deze systemen irritant.

Uitschakelen

De resultaten wisselen verder per merk, maar tot een derde van de ondervraagde berijders vindt de ADAS-meldingen vervelend. Van de berijders die de systemen niet fijn vinden, schakelt 61 procent ze soms uit. De meeste waardering krijgen systemen die aanrijdingen moeten voorkomen, zoals automatisch remmen. Daarna volgen systemen die het gebruik van de smartphone monitoren en comfortverhogende zaken als stemherkenning en klimaatbeheersing. Minder waardering ontvangen zaken in de categorie entertainment en connectiviteit, zoals Bluetooth, gevolgd door dodehoekherkenning en rijbaanassistentie. Minst populair is navigatie.

Minder irritatie

Opvallend is verder dat sommige merken minder irritatie opwekken bij hun berijders dan andere merken. Zo kan het gebeuren dat 90 procent van de klanten van een bepaald automerk juist wil dat er rijbaanassistentie aanwezig is, terwijl dat bij een ander merk voor slechts 59 procent van de klanten geldt. Welke merken dat zijn is niet bekendgemaakt. Ook de algehele tevredenheid over nieuwe technologie verschilt tussen de merken en types. De Kia Stinger komt wat dat betreft als winnaar uit de bus, met een score van 834 punten op een totaal van 1000. Gemiddelde score is 781. Het slechtst scorende model behaalde 709 punten.