‘Ontwikkeling autonome auto is een weg naar de hel’

Kevin Delaney, CEO van techwebsite Quartz, denk dat de manier waarop autofabrikanten en techbedrijven momenteel de zelfrijdende auto op de weg proberen te krijgen ‘een weg naar de hel’ is. Dit liet hij weten in een vraaggesprek met nieuwszender CBS.

“Deze auto’s zijn niet veilig. Er zijn vijf niveau’s van autonomie en momenteel zitten we hooguit op niveau 2. Dat betekent dat bestuurders hun handen aan het stuur moeten houden en hun aandacht bij het verkeer om ongelukken te voorkomen.” Maar dat is niet het enige probleem denkt Delaney. “Onderzoek wijst uit dat wanneer mensen toegang hebben tot auto’s die makkelijker te besturen zijn en minder geld kosten, ze er veel vaker gebruik van gaan maken. De verkeersdrukte zal dus flink toenemen.”

Slimme route

Om dergelijke problemen te voorkomen en een ‘slimme route’ te bepalen voor autonome voertuigen zijn er een paar oplossingen denkt Delaney. Zo zouden zelfrijdende auto’s stapsgewijs geïntroduceerd moeten worden, om te beginnen met laagrisico toepassingen zoals busdiensten. Ook platooning – het fenomeen dat autonome voertuigen elkaar volgen – is een optie. Daarnaast denkt Delaney dat carpooling uitkomst kan bieden. “Anders wordt de verkeerscongestie echt vreselijk.”

Tot slot zou er vanuit de overheid meer sturing moeten komen denkt Delaney. “De regelgeving blijft achter. Het gevolg is dat de industrie zijn eigen regels formuleert. Maar dat is toch echt de taak van onze overheid.”

‘Ontwikkeling autonome auto is een weg naar de hel’ - Automobielmanagement.nl

‘Ontwikkeling autonome auto is een weg naar de hel’

Kevin Delaney, CEO van techwebsite Quartz, denk dat de manier waarop autofabrikanten en techbedrijven momenteel de zelfrijdende auto op de weg proberen te krijgen ‘een weg naar de hel’ is. Dit liet hij weten in een vraaggesprek met nieuwszender CBS.

“Deze auto’s zijn niet veilig. Er zijn vijf niveau’s van autonomie en momenteel zitten we hooguit op niveau 2. Dat betekent dat bestuurders hun handen aan het stuur moeten houden en hun aandacht bij het verkeer om ongelukken te voorkomen.” Maar dat is niet het enige probleem denkt Delaney. “Onderzoek wijst uit dat wanneer mensen toegang hebben tot auto’s die makkelijker te besturen zijn en minder geld kosten, ze er veel vaker gebruik van gaan maken. De verkeersdrukte zal dus flink toenemen.”

Slimme route

Om dergelijke problemen te voorkomen en een ‘slimme route’ te bepalen voor autonome voertuigen zijn er een paar oplossingen denkt Delaney. Zo zouden zelfrijdende auto’s stapsgewijs geïntroduceerd moeten worden, om te beginnen met laagrisico toepassingen zoals busdiensten. Ook platooning – het fenomeen dat autonome voertuigen elkaar volgen – is een optie. Daarnaast denkt Delaney dat carpooling uitkomst kan bieden. “Anders wordt de verkeerscongestie echt vreselijk.”

Tot slot zou er vanuit de overheid meer sturing moeten komen denkt Delaney. “De regelgeving blijft achter. Het gevolg is dat de industrie zijn eigen regels formuleert. Maar dat is toch echt de taak van onze overheid.”