Dit verzoek hebben toonaangevende autofabrikanten en techbedrijven in de VS ingediend.

“We verzoeken de overheid zo snel mogelijk beperkende wetgeving op te heffen,” schrijft David Quinalty, juridisch adviseur bij Waymo. De brief van Quinalty is een antwoord op de vraag van de Amerikaanse NHTSA aan de auto-industrie om wijzigingen voor te stellen in een lijst van 75 voorschriften waaraan fabrikanten zich moeten houden voordat een voertuig aan het publiek geleverd mag worden. In de regels staat dat een auto moet zijn voorzien van een stuur en pedalen.

Haast

Opvallend aan de boodschap van Waymo is de haast die men heeft om wetgeving aan te passen: de overheid moet alles laten vallen en de regels versoepelen. Toch voelt het een beetje als de paard voor de wagen spannen. Inmiddels is wel duidelijk dat het sowieso wellicht nog tientallen jaren duurt voordat autonome auto’s ook echt zelfstandig de weg op kunnen, zonder menselijke bestuurder aan boord.

Genuanceerder

En alhoewel Waymo steun krijgt van Cruise, zijn ze daar een stuk genuanceerder. “Er is een zekere mate van haast geboden zodat de regelgeving de technologische ontwikkeling bijhoudt.” Maar Cruise kan ook goed leven met een ‘flexibel meersporen beleid’. Hoe dan ook, het zal nog wel even duren voordat de Amerikaanse overheid daadwerkelijk de regels aanpast, want zij staat niet bepaald bekend om haar snelheid van handelen. Volgens persbureau Reuters kan het wel tot 2025 duren voor een herziening van alle veiligheidsvoorschriften een feit is.