De zelfrijdende auto’s van Apple waren tot nu toe altijd voorzien van een mix aan sensoren, waaronder LiDAR, radar en camera’s. LiDAR lijkt op radar, maar het systeem gebruikt laserlicht om de omgeving in beeld te brengen. Tot nu toe wordt LiDAR door vrijwel iedereen in de industrie gezien als een onmisbaar stuk techniek om autonomie mogelijk te maken. Alleen Elos Musk zweert bij een systeem met enkel camera’s.

Nauwkeurig

LiDAR creëert een zeer gedetailleerd 3D-beeld van de omgeving, tot op de centimeter nauwkeurig tot een afstand van maximaal honderd meter. Zo kunnen de zelfrijdende auto’s van Google zien dat een fietser zijn hand uitsteekt, en de auto’s van Waymo zouden dankzij LiDAR in staat zijn om te bepalen in welke richting een voetganger kijkt zodat hun bewegingen kunnen worden voorspeld.

Dakkoffer

Het grootste nadeel van LiDAR is echter de enorm hoge kosten. Apple werkt daarom volgens berichten aan zijn eigen LiDAR-systeem, en het bedrijf zou in gesprek zijn met leveranciers van andere systemen die goedkoper en kleiner zijn. Dat laatste lijkt bevestigd te worden door foto’s die voorbijgangers hebben gemaakt van een autonoom Apple testvoertuig. De sensoren zijn weggewerkt in een soort dakkoffer op de auto, maar deze oplossing lijkt sowieso te klein voor LiDAR. Het zou dus kunnen betekenen dat Apple nu ook experimenteert met een systeem dat alleen is voorzien van camera’s.