“Als we op deze weg doorgaan dan zullen we zeker falen,” zei Sean Kane van Safety Research and Strategies, Inc. tegen een lokale nieuwszender in reactie op de video.

Tesla claimt dat zijn auto’s volledig zelfstandig kunnen rijden maar volgens Kane hebben Tesla en andere fabrikanten een vals gevoel van veiligheid gecreëerd omdat hun auto’s helemaal niet volledig autonoom kunnen functioneren. “Als een voertuig langs de weg stilstaat, of je zit te dicht bovenop je voorligger en die remt dan wordt dat niet snel genoeg waargenomen door autonome voertuigen. Ze waarschuwen te laat en kunnen niet op tijd stoppen.”

Ontwerpfout

Vorige week nog concludeerde de Amerikaanse autoriteiten dat een ontwerpfout in Tesla’s Autopilot én onachtzaamheid van de bestuurder ervoor zorgde dat een Model S zich in een stilstaande brandweerauto boorde die langs de snelweg was gestopt. Kane vindt dat de Autopilot van Tesla berijders toestaat om op een onveilige manier aan het verkeer deel te nemen, bijvoorbeeld door op de Autopilot gevaarlijk dicht achter een voorligger te kunnen rijden. “Waarom maken we dit soort systemen die ongelukken veroorzaken.”

Nepnieuws

Tesla blijft intussen vasthouden aan de Autopilot, en laat weten dat het systeem berijders eraan herinnert dat zij hun handen aan het stuur moeten houden. “Veel van dit soort video’s lijken gevaarlijke grappen te zijn of nepnieuws,” laat een woordvoerder weten. “De Autopilot kan je niet inschakelen als je de waarschuwingen negeert, en op de snelweg krijg je elke 30 seconden een herinnering dat je je handen aan het stuur moet houden. Volgens onze eigen gegevens, afkomstig van de miljarden kilometers die Tesla-eigenaren inmiddels met hun auto hebben gereden, maken berijders met de Autopilot juist minder brokken dan wanneer deze is uitgeschakeld.”