Autonoom remmen meest populaire ADAS bij fleetmanagers

Systemen die aanrijdingen voorkomen en autonoom remmen (Autonomous Emergency Braking) zijn de meest populaire ADAS bij Britse fleetmanagers. Dit blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Arval.

De ‘Mobility Observatory survey‘ van het bedrijf toont aan dat 49 procent van de ondervraagden vooral (waarschuwings)systemen die aanrijdingen moeten voorkomen graag in hun zakenauto’s willen hebben. 46 procent wil AEB gevolgd door voetgangerdetectiesystemen (38 procent), lane departure warning (30 procent), vermoeidheidsherkenning (30 procent), automatisch parkeren (20 procent) en adaptive cruise control (15 procent). De onderzoekers bekeken ook welke maatregelen werkgevers nemen om het risico op ongevallen te verkleinen. Meest populair is de risico-analyse (61 procent) gevolgd door een ‘veiligheidscommunicatieprogramma’ (35 procent), training op de weg (33 procent) en klassikale training (22 procent).

Groot vs klein

Er is echter wel een duidelijk verschil te zien tussen grote en kleine werkgevers. 84 procent van de werkgevers met meer dan 1000 werknemers voeren risico-analyses uit, tegenover slechts 32 procent van de werkgevers met minder dan 10 werknemers. Bij training op de weg is het verschil nog groter met respectievelijk 62 procent tegen 11 procent. Shaun Sadlier van Arval: “ADAS wordt steeds meer gemeengoed in zakenauto’s, maar tegelijkertijd zijn ze ook onderwerp van discussie omdat er weinig betrouwbare informatie beschikbaar is over welke systemen het beste helpen om daadwerkelijk ongelukken te voorkomen. Dit onderzoek laat dan ook vooral zien van welke systemen fleetmanagers geloven dat zij het meest bruikbaar zijn. Duidelijk is dat zij vooral ongelukken willen voorkomen.

Telematica

Sadlier gelooft verder dat ADAS vooral de verkeersveiligheid kan verbeteren als het wordt gebruikt in combinatie met telematicadiensten die het rijgedrag van de bestuurder monitoren. Werknemers kunnen op basis van de gegenereerde data zelf hun rijgedrag aanpassen, of via extra training. Wel stelt hij vragen bij het feit dat grote organisaties meer aandacht hebben voor de verkeersveiligheid dan kleine werkgevers. “De hele leasebranche zou een actieve rol moeten spelen om ook de veiligheid van werknemers in het MKB te verbeteren.”

Autonoom remmen meest populaire ADAS bij fleetmanagers - Automobielmanagement.nl

Autonoom remmen meest populaire ADAS bij fleetmanagers

Systemen die aanrijdingen voorkomen en autonoom remmen (Autonomous Emergency Braking) zijn de meest populaire ADAS bij Britse fleetmanagers. Dit blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Arval.

De ‘Mobility Observatory survey‘ van het bedrijf toont aan dat 49 procent van de ondervraagden vooral (waarschuwings)systemen die aanrijdingen moeten voorkomen graag in hun zakenauto’s willen hebben. 46 procent wil AEB gevolgd door voetgangerdetectiesystemen (38 procent), lane departure warning (30 procent), vermoeidheidsherkenning (30 procent), automatisch parkeren (20 procent) en adaptive cruise control (15 procent). De onderzoekers bekeken ook welke maatregelen werkgevers nemen om het risico op ongevallen te verkleinen. Meest populair is de risico-analyse (61 procent) gevolgd door een ‘veiligheidscommunicatieprogramma’ (35 procent), training op de weg (33 procent) en klassikale training (22 procent).

Groot vs klein

Er is echter wel een duidelijk verschil te zien tussen grote en kleine werkgevers. 84 procent van de werkgevers met meer dan 1000 werknemers voeren risico-analyses uit, tegenover slechts 32 procent van de werkgevers met minder dan 10 werknemers. Bij training op de weg is het verschil nog groter met respectievelijk 62 procent tegen 11 procent. Shaun Sadlier van Arval: “ADAS wordt steeds meer gemeengoed in zakenauto’s, maar tegelijkertijd zijn ze ook onderwerp van discussie omdat er weinig betrouwbare informatie beschikbaar is over welke systemen het beste helpen om daadwerkelijk ongelukken te voorkomen. Dit onderzoek laat dan ook vooral zien van welke systemen fleetmanagers geloven dat zij het meest bruikbaar zijn. Duidelijk is dat zij vooral ongelukken willen voorkomen.

Telematica

Sadlier gelooft verder dat ADAS vooral de verkeersveiligheid kan verbeteren als het wordt gebruikt in combinatie met telematicadiensten die het rijgedrag van de bestuurder monitoren. Werknemers kunnen op basis van de gegenereerde data zelf hun rijgedrag aanpassen, of via extra training. Wel stelt hij vragen bij het feit dat grote organisaties meer aandacht hebben voor de verkeersveiligheid dan kleine werkgevers. “De hele leasebranche zou een actieve rol moeten spelen om ook de veiligheid van werknemers in het MKB te verbeteren.”