De vraag rijst nu of de enorme kosten die gepaard gaan met de ontwikkeling van de autonome auto gerechtvaardigd zijn, wanneer autonome voertuigen slechts 22 procent van de ongevallen kunnen voorkomen. Volgens Frost & Sullivan is er tussen 2014 en 2017 80 miljard dollar geïnvesteerd in de technologie. Tegen 2022 is dat bedrag opgelopen tot 180 miljard dollar (Global Autonomous Driving Market Outlook, 2018). Per auto bedragen de kosten van een volledig autonoom voertuig naar schatting 100.000 dollar. Zelfs semi-autonome features als Tesla’s Autopilot en Super Cruise van Cadillac voegen 5000 tot 10.000 dollar toe aan de consumentenprijs.

Verkeersveiligheid

Met dat soort bedragen zouden autonome auto’s toch beter in staat moeten zijn om aanrijdingen te voorkomen. TRL heeft echter een scenario onderzocht waarbij traditionele en Niveau 4 autonome voertuigen naast elkaar bestaan. Dat zou het lage percentage kunnen verklaren, maar dat werpt ook weer de vraag op of het überhaupt mogelijk is zulke uiteenlopende voertuigen tegelijkertijd op de weg te hebben. Richard Cuerden, directeur van de TRL Academy, laat echter in een commentaar weten: “Onze analyse suggereert dat de introductie van geautomatiseerde auto’s de grootste verandering in verkeersveiligheid teweeg gaat brengen sinds de introductie van de veiligheidsgordel.”

Meer data

Hij voegt eraan toe dat er meer data nodig is om een betrouwbaar beeld te krijgen van toekomstige ongevallenstatistieken en van technologie om inzittenden te beschermen. Het onderzoeksbureau pleit daarom voor meer consistentie in de industrie en ‘best practices’ die kunnen worden toegepast voor alle connected en AV-testprojecten.