Na het recente onderzoek van Audi komt nu ook softwarebedrijf ANSYS met een wereldwijd onderzoek naar de verwachting van consumenten omtrent de autonome auto. Het rapport bevestigt volgens ANSYS ‘dat consumenten hoge verwachtingen hebben van de mogelijkheden van autonome voertuigen en dat ze zich comfortabel voelen bij het idee dat ze ooit in zelfrijdende auto’s en vliegtuigen zullen reizen’.

Belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:

  • 71% van de respondenten wereldwijd gelooft dat zelfrijdende auto’s beter kunnen rijden dan mensen of de menselijke vaardigheden binnen tien jaar zullen overtreffen.
  • Japanse respondenten hebben meer vertrouwen in autonome voertuigen dan het gemiddelde. 83% gelooft dat zelfrijdende auto’s binnen 10 jaar beter kunnen rijden dan mensen. 38% denkt zelfs dat zelfrijdende auto’s nu al betere rijvaardigheden bezitten dan de mens
  • 77% van de respondenten voelt zich comfortabel bij de gedachte op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden.
  • 87% van de 18- tot 24-jarigen en 88% van de 25- tot 34-jarigen heeft geen moeite met zelfrijdende auto’s tijdens hun leven. 43% van de respondenten boven de 65 jaar geeft aan nooit in een zelfrijdende auto te zullen rijden
  • Chinese respondenten staan het meest open voor het rijden in zelfrijdende auto’s (97%). In tegenstelling tot de Chinezen, geeft slechts 57% van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk aan dat zij zich comfortabel voelen bij de gedachte om op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden. Het belangrijkste argument tegen zelfrijdende auto’s en vliegtuigen is de angst voor falende technologie (59% en 65%).

Vertrouwen in autofabrikanten: 24% van de respondenten gelooft dat luxe automerken de veiligste zelfrijdende rijervaring kunnen bieden, gevolgd door technologiebedrijven die op een dag een zelfrijdende auto (20%) aanbieden en niet-luxemerken (16%).

“Geautomatiseerd rijden is al sinds de jaren vijftig een droom van engineers en reizigers, maar de benodigde hardware en software om dit daadwerkelijk te realiseren is het afgelopen decennium pas echt volwassen geworden,” zegt Sam Abuelsamid, principal research analyst bij Navigant Research. “Om autonoom rijden een commerciële realiteit te laten worden waar mensen vertrouwen in hebben, moeten consumenten ervan overtuigd zijn dat algoritmes veiliger kunnen rijden dan mensen. Dit vereist miljoenen fysieke kilometers die moeten worden omgezet in simulatietests en moeten worden geëvalueerd.”