Waymo met 70 miljard dollar afgewaardeerd

Morgan Stanley heeft vorige week zijn waardering voor Waymo met 70 miljard dollar naar beneden bijgesteld. De reden voor de afwaardering is dat het langer duurt dan verwacht om de AV-technologie te ontwikkelen.

Waymo is nu zo’n 105 miljard dollar waard schrijft analyst Brian Nowak in een bericht aan cliënten van de bank. Dat is een stuk minder dan de 175 miljard dollar waarop Waymo een jaar eerder nog werd gewaardeerd. “Er is een aantal obstakels geweest met betrekking tot de commercialisatie en ontwikkeling van autonome rijtechnologie,” berichtte Nowak. “We hebben vooral onderschat hoe lang het nog duurt voordat deze voertuigen zonder bestuurder de weg op kunnen, en de geplande uitrol van autonome ritdeeldiensten.”

Hype

De hype rondom zelfrijdende auto’s lijkt af te nemen, vooral omdat investeerders en analisten inzien dat een brede acceptatie veel langer op zich laat wachten dan verwacht. Waymo en consorten als Uber, Tesla en GM maken weliswaar vorderingen, maar de droom dat er over een paar jaar geen bestuurder meer nodig zou zijn is uiteengespat. Waymo, dat wordt gezien als pionier, heeft weliswaar een ‘autonome’ taxidienst met zeker 1000 gebruikers maar dit is nog steeds beperkt tot de buitenwijken van Phoenix. Bovendien is er voor de veiligheid nog vaak een bestuurder aan boord. Ook de langzamere ontwikkeling van autonome logistieke diensten heeft bijgedragen aan de lagere waardering voor Waymo

Waymo met 70 miljard dollar afgewaardeerd - Automobielmanagement.nl

Waymo met 70 miljard dollar afgewaardeerd

Morgan Stanley heeft vorige week zijn waardering voor Waymo met 70 miljard dollar naar beneden bijgesteld. De reden voor de afwaardering is dat het langer duurt dan verwacht om de AV-technologie te ontwikkelen.

Waymo is nu zo’n 105 miljard dollar waard schrijft analyst Brian Nowak in een bericht aan cliënten van de bank. Dat is een stuk minder dan de 175 miljard dollar waarop Waymo een jaar eerder nog werd gewaardeerd. “Er is een aantal obstakels geweest met betrekking tot de commercialisatie en ontwikkeling van autonome rijtechnologie,” berichtte Nowak. “We hebben vooral onderschat hoe lang het nog duurt voordat deze voertuigen zonder bestuurder de weg op kunnen, en de geplande uitrol van autonome ritdeeldiensten.”

Hype

De hype rondom zelfrijdende auto’s lijkt af te nemen, vooral omdat investeerders en analisten inzien dat een brede acceptatie veel langer op zich laat wachten dan verwacht. Waymo en consorten als Uber, Tesla en GM maken weliswaar vorderingen, maar de droom dat er over een paar jaar geen bestuurder meer nodig zou zijn is uiteengespat. Waymo, dat wordt gezien als pionier, heeft weliswaar een ‘autonome’ taxidienst met zeker 1000 gebruikers maar dit is nog steeds beperkt tot de buitenwijken van Phoenix. Bovendien is er voor de veiligheid nog vaak een bestuurder aan boord. Ook de langzamere ontwikkeling van autonome logistieke diensten heeft bijgedragen aan de lagere waardering voor Waymo