De auto’s reden in 60 procent van de gevallen overstekende volwassen dummy’s omver. Dat gebeurde overdag, bij goed weer, en met een snelheid van 30 kilometer per uur. Tests met kleinere dummy’s pakten nog slechter uit: in 89 procent van de tests werd het ‘kind’ aangereden. Ook tests die ‘s nachts of bij hogere snelheden werden uitgevoerd leverden verontrustende resultaten op, de gebruikte systemen werden als ‘niet effectief’ bestempeld. Geen van de auto’s was in staat om ‘s nachts een volwassen persoon te detecteren.

Modeljaar 2019

In de test zijn vier auto’s van modeljaar 2019 gebruikt: een Chevy Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 en Toyota Camry, allemaal uitgerust met verschillende rijassistentiesystemen die aanrijdingen moeten voorkomen. Toyota ging niet dieper in op de algehele boodschap van de AAA, maar reageerde wel door te stellen dat de Camry ‘in één van de testscenario’s in 100 procent van de gevallen tot stilstand kwam op gemiddeld 1,4 meter afstand van de voetganger’.

Beperkingen

Volgens een verklaring van GM zijn de systemen in de auto’s van het merk ontworpen voor ‘echte verkeerssituaties’ en tonen andere studies aan dat brake assist in 44 procent van de gevallen aanrijdingen kunnen voorkomen. “Deze veiligheidsystemen nemen echter de primaire verantwoordelijkheid van de bestuurder niet weg,” aldus een woordvoerder. Alleen Honda lijkt sommige beperkingen van zijn systemen ronduit te erkennen. “Het ‘s nachts testen laat de beperkingen zien van al deze systemen. De gebruikte technologie, zoals camera’s, die wordt gebruikt om objecten te herkennen heeft zijn grenzen bij weinig licht of in slecht weer.” Tesla koos ervoor om helemaal niet te reageren op de onderzoeksresultaten.