Proefrijden met autonome auto’s: slim of roekeloos?

Nog dit jaar zal een aangepaste Nissan Leaf geheel zelfstandig de afstand rijden tussen Granfield University en de kustplaats Sunderland in het Verenigd Koninkrijk, een afstand van 370 kilometer. Experts zijn echter verdeeld over de vraag of praktijktests zoals deze wel nodig zijn.

De reis die de Nissan Leaf gaat ondernemen is omgedoopt tot de ‘Grand Drive’ en is de meest complexe autonome reis die tot nu toe in het VK is gemaakt. Het is het hoogtepunt van ontwikkelingsproject Human Drive, dat als doel heeft een systeem te ontwikkelen dat de mens imiteert als bestuurder door middel van machine learning en kunstmatige intelligentie. Michael DeKort, expert op het gebied van autonoom rijden in de VS, is er echter niet van overtuigd dat de gebruikte methodiek voldoende veilig is. “De processen die nu vooral worden gebruikt om autonome voertuigen te ontwikkelen zullen nooit het aantal verkeersdoden zoveel terugdringen als men wil, en zelfs duizenden verkeersdoden kosten bij pogingen die gedoemd zijn te mislukken.”

Roekeloos

DeKort doelt op de praktijk om autonome voertuigen te testen op de openbare weg. Hij gelooft dat zelfrijdende auto’s met deze tests nooit worden blootgesteld aan voldoende scenario’s om ze veilig te maken. Dat kan alleen als ze, volgens DeKort, meerdere ongevallen meemaken. Bovendien is het moment waarop een autonoom voertuig de controle overdraagt aan een menselijke bestuurder (de ‘handover’) onveilig omdat deze onvoldoende tijd heeft zich voor te bereiden. En dan schiet de huidige sensortechnologie ook nog eens te kort denkt de techexpert. Lukraak rondrijden op de openbare weg met met een veiligheidsbestuurder aan boord totdat je ‘iets’ tegenkomt is volgens hem dan ook niet de goede manier. “Er zijn al doden door gevallen.” DeKort gaat zelfs zover de poging van Granfield University roekeloos te noemen. “Het is wachten op een ongeluk.”

Oneindig

DeKort pleit ervoor om vooral te kiezen voor simulaties in het laboratorium, maar volgens Stefano Longo van de Granfield University red je het alleen daarmee ook niet. “We komen erachter dat het aantal praktijkscenario’s oneindig is. We moeten in staat zijn om 99,99 procent van alle gevaren te voorspellen anders vertrouwen mensen de technologie niet. Momenteel denk ik dat we 80 procent kunnen voorspellen. De laatste 10 procent is het grootste probleem. Het wordt nu pas duidelijk wat de echte uitdagingen zijn.” Een autonome auto kan echter veilig zijn denkt Longo. “Een oplossing is nu om de inzet van deze voertuigen te beperken tot situaties waar ze niet in contact kunnen komen met voetgangers en fietsers. Volledige autonomie duurt nog wel 50 jaar.”

Proefrijden met autonome auto’s: slim of roekeloos? - Automobielmanagement.nl

Proefrijden met autonome auto’s: slim of roekeloos?

Nog dit jaar zal een aangepaste Nissan Leaf geheel zelfstandig de afstand rijden tussen Granfield University en de kustplaats Sunderland in het Verenigd Koninkrijk, een afstand van 370 kilometer. Experts zijn echter verdeeld over de vraag of praktijktests zoals deze wel nodig zijn.

De reis die de Nissan Leaf gaat ondernemen is omgedoopt tot de ‘Grand Drive’ en is de meest complexe autonome reis die tot nu toe in het VK is gemaakt. Het is het hoogtepunt van ontwikkelingsproject Human Drive, dat als doel heeft een systeem te ontwikkelen dat de mens imiteert als bestuurder door middel van machine learning en kunstmatige intelligentie. Michael DeKort, expert op het gebied van autonoom rijden in de VS, is er echter niet van overtuigd dat de gebruikte methodiek voldoende veilig is. “De processen die nu vooral worden gebruikt om autonome voertuigen te ontwikkelen zullen nooit het aantal verkeersdoden zoveel terugdringen als men wil, en zelfs duizenden verkeersdoden kosten bij pogingen die gedoemd zijn te mislukken.”

Roekeloos

DeKort doelt op de praktijk om autonome voertuigen te testen op de openbare weg. Hij gelooft dat zelfrijdende auto’s met deze tests nooit worden blootgesteld aan voldoende scenario’s om ze veilig te maken. Dat kan alleen als ze, volgens DeKort, meerdere ongevallen meemaken. Bovendien is het moment waarop een autonoom voertuig de controle overdraagt aan een menselijke bestuurder (de ‘handover’) onveilig omdat deze onvoldoende tijd heeft zich voor te bereiden. En dan schiet de huidige sensortechnologie ook nog eens te kort denkt de techexpert. Lukraak rondrijden op de openbare weg met met een veiligheidsbestuurder aan boord totdat je ‘iets’ tegenkomt is volgens hem dan ook niet de goede manier. “Er zijn al doden door gevallen.” DeKort gaat zelfs zover de poging van Granfield University roekeloos te noemen. “Het is wachten op een ongeluk.”

Oneindig

DeKort pleit ervoor om vooral te kiezen voor simulaties in het laboratorium, maar volgens Stefano Longo van de Granfield University red je het alleen daarmee ook niet. “We komen erachter dat het aantal praktijkscenario’s oneindig is. We moeten in staat zijn om 99,99 procent van alle gevaren te voorspellen anders vertrouwen mensen de technologie niet. Momenteel denk ik dat we 80 procent kunnen voorspellen. De laatste 10 procent is het grootste probleem. Het wordt nu pas duidelijk wat de echte uitdagingen zijn.” Een autonome auto kan echter veilig zijn denkt Longo. “Een oplossing is nu om de inzet van deze voertuigen te beperken tot situaties waar ze niet in contact kunnen komen met voetgangers en fietsers. Volledige autonomie duurt nog wel 50 jaar.”