Volgens de Land Transport Authority kunnen bedrijven hun voertuigen nu veel uitgebreider gaan testen in uiteenlopende verkeersscenario’s en wegcondities. Ter vergelijking: de grootste testsite in de regio beschikt momenteel over een wegennet van zo’n 70 kilometer. Hier zijn techbedrijven actief als ST engineering, vervoersgigant ComfortDelGro en het Amerikaanse bedrijf nuTonomy.

Gevarieerder

Volgens de LTA is het besluit om een deel van Singapore vrij te geven voor de AV voortgekomen uit feedback vanuit de industrie dat er een gevarieerder testgebied nodig is om de ontwikkeling van autonome rijtechniek te stimuleren. “Er kan nu op een robuuste wijze getest worden op langere afstanden, zodat we begin 2020 met het geplande proefproject voor AV’s kunnen beginnen.”

Volgens verkeersminister Janil Puthucheary is Singapore ‘opgetogen’ door de verschuiving in AV-onderzoek naar grotere voertuigen zoals bussen en trucks. Hij denkt dat met name autonome shuttles onze mobiliteit in potentie ‘radicaal kunnen hervormen’ met efficiënt vervoer op maat.