De semi-zelfrijdende technologie wordt naar alle waarschijnlijkheid eerst in topmodel Legend geïntroduceerd, een auto die hiermee meteen 40 procent duurder wordt dan het standaardmodel. De Legend zal kunnen functioneren op autonomie-niveau 3, wat betekent dat deze gedurende langere perioden zelfstandig kan rijden. Onder normale omstandigheden kan de bestuurder zich in theorie dan bezighouden met andere zaken dan de auto besturen. De auto waarschuwt de bestuurder wanneer deze de controle weer moet terugpakken.

Grootste bedreiging

Er is in Japan al wetgeving die Niveau 3-voertuigen op de weg toestaat. Het land wil de technologie in 2020 gaan vercommercialiseren. De hoge kosten zijn echter de grootste bedreiging voor het succes van de zelfrijdende auto’s, als ook wetgeving in de verschillende landen. Zo heeft ook Audi de techniek klaar voor Niveau 3-autonomie maar kan het bedrijf dit nog niet volledig uitrollen door wetstechnische obstakels. En ook fabrikanten als GM lukt het niet om geld te verdienen met de technologie zoals eerder gepland was.

Of de autonome rijtechnologie van Honda ooit de Nederlandse koper zal bereiken is overigens zeer de vraag. Honda verkocht het afgelopen jaar krap 1400 auto’s in Nederland en heeft een marktaandeel van minder dan 1 procent.