De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (Unece) stemde eind juni in met een verandering in regelgeving waardoor (semi-)autonoom rijden een stapje dichterbij komt. Vanaf 1 januari volgend jaar mogen geautomatiseerde auto’s in bepaalde verkeersomgevingen zichzelf besturen. Dat geldt ook in Nederland. Het is de eerste bindende verordening over zogenoemde ‘level 3’ automatisering. Het besluit moet leiden tot veiligere wegen.

Voorwaarden

Het toestaan van ALKS is bijzonder. Door dit systeem kan de auto tot stilstand komen zonder tussenkomst van de bestuurder. Het niveau 3-rijsysteem ALKS mag echter alleen worden gebruikt als aan een set voorwaarden wordt voldaan. Zo mogen er geen fietsers of voetgangers op de weg zijn. Ook moet de weg een fysieke scheiding hebben tussen de tegengestelde richtingen. De maximale snelheid is 60 km/uur.

Om het technisch mogelijk te maken zijn autofabrikanten vanaf januari verplicht om een bestuurdersherkenningssysteem in te bouwen. Deze vorm van autopilot werkt dan ook alleen als er iemand achter het stuur zit met een gordel om. Auto’s moeten ook een gegevensopslagsysteem krijgen, ofwel een black box (een DSSAD). Dat systeem registreert vervolgens alles wat er gebeurt wanneer de auto zichzelf bestuurt.

Vereisten

De verordening bevat duidelijke prestatiegebaseerde vereisten waaraan autofabrikanten moeten voldoen voordat voertuigen met ALKS kunnen worden verkocht in landen die de verordening verplicht stellen. Een aantal grote autofabrikanten zal de verordening naar verwachting bij de inwerkingtreding toepassen. De verordening bevat bepalingen betreffende typegoedkeuring, technische vereisten, audit en rapportage, en testen.

Goed voorbereid

Het onderzoek analyseert dertig landen op basis van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle, grootschalige introductie van autonoom vervoer, zoals overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument.

Nederland is na Singapore wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Dat blijkt uit de KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2020. Nederland scoort goed op het vlak van infrastructuur met een goed onderhouden wegennet en een fijnmazig laadnetwerk voor elektrische auto’s. Maar ook op het gebied van beleid en regelgeving gericht op het testen en experimenteren met autonome voertuigen scoort Nederland hoog. Nederland, Singapore en Noorwegen worden gevolgd door de Verenigde Staten, Finland en Zweden.