Mobileye mag autonoom rijden testen in Duitsland

Mobileye, het Israelische bedrijf dat systemen maakt voor autonoom rijden, mag zelfrijdende testvoertuigen in het normale verkeer uitproberen op alle Duitse wegen. Die autonome auto’s mogen ook op de Autobahn komen en maximaal 130 kilometer per uur rijden. Mobileye, tegenwoordig onderdeel van chipsgigant Intel, heeft daartoe vergunning gekregen van de onafhankelijke Duitse keuringsinstelling TÜV Süd.

TÜV Süd heeft zowel de auto zelf als het functionele veiligheidsconcept goedgekeurd. Mobileye is daarmee één van de eerste niet-autobedrijven die autonome voertuigen in Duitsland op de openbare weg mag testen. Dat gebeurt dan wel steeds met een veiligheidsoperator aan boord. De Duitse testritten beginnen in München maar Mobileye wil dat snel uitbreiden naar andere delen van Duitsland.

Vertrouwen

“Mobileye wil de wereld graag haar best-in-class autonome voertuigtechnologie en de veiligheidsoplossingen laten zien op een moment dat veilig, betaalbaar autonoom rijden steeds meer realiteit worden. Deze vergunning biedt ons de kans om nog meer vertrouwen in autonoom rijden te wekken bij toekomstige automobilisten, de autofabrikanten in de wereld en internationale transportorganisaties. We danken TÜV Süd voor hun samenwerking,’’ zegt Johann Jungwirth, vice-president Mobility-as-a-Service (MaaS) bij Mobileye.

Mobileye mag autonoom rijden testen in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Mobileye mag autonoom rijden testen in Duitsland

Mobileye, het Israelische bedrijf dat systemen maakt voor autonoom rijden, mag zelfrijdende testvoertuigen in het normale verkeer uitproberen op alle Duitse wegen. Die autonome auto’s mogen ook op de Autobahn komen en maximaal 130 kilometer per uur rijden. Mobileye, tegenwoordig onderdeel van chipsgigant Intel, heeft daartoe vergunning gekregen van de onafhankelijke Duitse keuringsinstelling TÜV Süd.

TÜV Süd heeft zowel de auto zelf als het functionele veiligheidsconcept goedgekeurd. Mobileye is daarmee één van de eerste niet-autobedrijven die autonome voertuigen in Duitsland op de openbare weg mag testen. Dat gebeurt dan wel steeds met een veiligheidsoperator aan boord. De Duitse testritten beginnen in München maar Mobileye wil dat snel uitbreiden naar andere delen van Duitsland.

Vertrouwen

“Mobileye wil de wereld graag haar best-in-class autonome voertuigtechnologie en de veiligheidsoplossingen laten zien op een moment dat veilig, betaalbaar autonoom rijden steeds meer realiteit worden. Deze vergunning biedt ons de kans om nog meer vertrouwen in autonoom rijden te wekken bij toekomstige automobilisten, de autofabrikanten in de wereld en internationale transportorganisaties. We danken TÜV Süd voor hun samenwerking,’’ zegt Johann Jungwirth, vice-president Mobility-as-a-Service (MaaS) bij Mobileye.