Waymo zet volgende stap naar autonoom rijden

Waymo stelt de zelfrijdende auto’s van haar taxidienst in Phoenix, Arizona, open voor al haar klanten. De zelfrijdivisie van Google’s moederbedrijf Alphabet voert sinds 2018 een pilot uit met een beperkt aantal geselecteerde rijders in een early riders program maar acht nu de tijd gekomen om de dienst op te schalen. De autonoom rijdende Chrysler Pacifica minivans mogen echter nog altijd niet verder dan een beperkt, aangewezen deel van de stad.

Waymo stelt dat momenteel rond de 1.500 mensen de auto’s regelmatig gebruiken. De voertuigen zelf worden voortdurend in de gaten gehouden via een controlecentrum dat meekijkt met de camera’s aan boord. Daar kan men ook met een druk op de knop ingrijpen als er een moeilijke verkeerssituatie opdoemt en dan bijvoorbeeld de inzittenden waarschuwen dat ze in actie moeten komen. De auto’s nemen echter in het overgrote deel zelf beslissingen over het rijden, stoppen en andere verkeersbewegingen, benadrukt Waymo.

Focus op elektrisch

Het zusterbedrijf van Google lijkt daarmee zowat het enige dat zich nog actief bezighoudt met autonoom rijden. In de toekomstplannen van andere grote autobedrijven, inclusief de Volkswagen Groep of PSA, speelt die technologie niet of nauwelijks meer een rol. Zelfs bij Tesla lijkt de nadruk meer te liggen op de batterijen dan op de Autopilot. Autofabrikanten richten al hun aandacht op elektrische aandrijving en zijn bovendien door de coronacrisis gedwongen fors in het ontwikkelingsbudget te snijden waarvan autonoom rijden het slachtoffer is. Het Franse onderzoeksbureau Alix Partners schat bijvoorbeeld dat er voor de komende vijf jaar zo’n 20 miljard euro aan research naar zelfrijdende auto’s is geschrapt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Waymo zet volgende stap naar autonoom rijden - Automobielmanagement.nl

Waymo zet volgende stap naar autonoom rijden

Waymo stelt de zelfrijdende auto’s van haar taxidienst in Phoenix, Arizona, open voor al haar klanten. De zelfrijdivisie van Google’s moederbedrijf Alphabet voert sinds 2018 een pilot uit met een beperkt aantal geselecteerde rijders in een early riders program maar acht nu de tijd gekomen om de dienst op te schalen. De autonoom rijdende Chrysler Pacifica minivans mogen echter nog altijd niet verder dan een beperkt, aangewezen deel van de stad.

Waymo stelt dat momenteel rond de 1.500 mensen de auto’s regelmatig gebruiken. De voertuigen zelf worden voortdurend in de gaten gehouden via een controlecentrum dat meekijkt met de camera’s aan boord. Daar kan men ook met een druk op de knop ingrijpen als er een moeilijke verkeerssituatie opdoemt en dan bijvoorbeeld de inzittenden waarschuwen dat ze in actie moeten komen. De auto’s nemen echter in het overgrote deel zelf beslissingen over het rijden, stoppen en andere verkeersbewegingen, benadrukt Waymo.

Focus op elektrisch

Het zusterbedrijf van Google lijkt daarmee zowat het enige dat zich nog actief bezighoudt met autonoom rijden. In de toekomstplannen van andere grote autobedrijven, inclusief de Volkswagen Groep of PSA, speelt die technologie niet of nauwelijks meer een rol. Zelfs bij Tesla lijkt de nadruk meer te liggen op de batterijen dan op de Autopilot. Autofabrikanten richten al hun aandacht op elektrische aandrijving en zijn bovendien door de coronacrisis gedwongen fors in het ontwikkelingsbudget te snijden waarvan autonoom rijden het slachtoffer is. Het Franse onderzoeksbureau Alix Partners schat bijvoorbeeld dat er voor de komende vijf jaar zo’n 20 miljard euro aan research naar zelfrijdende auto’s is geschrapt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding