Waymo stelt dat momenteel rond de 1.500 mensen de auto’s regelmatig gebruiken. De voertuigen zelf worden voortdurend in de gaten gehouden via een controlecentrum dat meekijkt met de camera’s aan boord. Daar kan men ook met een druk op de knop ingrijpen als er een moeilijke verkeerssituatie opdoemt en dan bijvoorbeeld de inzittenden waarschuwen dat ze in actie moeten komen. De auto’s nemen echter in het overgrote deel zelf beslissingen over het rijden, stoppen en andere verkeersbewegingen, benadrukt Waymo.

Focus op elektrisch

Het zusterbedrijf van Google lijkt daarmee zowat het enige dat zich nog actief bezighoudt met autonoom rijden. In de toekomstplannen van andere grote autobedrijven, inclusief de Volkswagen Groep of PSA, speelt die technologie niet of nauwelijks meer een rol. Zelfs bij Tesla lijkt de nadruk meer te liggen op de batterijen dan op de Autopilot. Autofabrikanten richten al hun aandacht op elektrische aandrijving en zijn bovendien door de coronacrisis gedwongen fors in het ontwikkelingsbudget te snijden waarvan autonoom rijden het slachtoffer is. Het Franse onderzoeksbureau Alix Partners schat bijvoorbeeld dat er voor de komende vijf jaar zo’n 20 miljard euro aan research naar zelfrijdende auto’s is geschrapt.