Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen

Ford gaat in samenwerking met dochterbedrijf Argo AI – waar ook Volkswagen Groep in zit – en autodeeldienst Lyft het autonoom rijden grootschaliger aanpakken. Eerste doel is om minstens duizend autonome voertuigen voor ritdelen rond te laten rijden.

Het project begint nog dit jaar in Miami en wordt vervolgens uitgebreid naar Austin en andere steden in de VS maar ook elders in de wereld. “Met deze samenwerking komen alle stukjes voor de autonome puzzel bij elkaar,’’ hoopt CEO Logan Green van Lyft, de grote Amerikaanse concurrent van Uber. “Elk bedrijf brengt de schaal, kennis en capaciteit op hun specifieke gebied in die nodig is om autonoom autodelen te verwezenlijken.’’

Commercieel

“We kunnen op deze manier bekijken waar een autonome dienst ten goede komt aan de gemeenschap en er ook voor zorgen dat de technologie veilig wordt toegepast,’’ zegt Bryan Saleski, oprichter en CEO van Argo AI. Ook hij benadrukt dat de samenwerking erop gericht is om autonoom rijden verder op te schalen. “Argo en Ford werken momenteel aan pilots, het kaartmateriaal en voorbereidingen voor het commercieel opereren van autonome auto’s in meer steden dan enige andere AV-aanbieder en deze samenwerking is een cruciale stap naar verdere vercommercialisering.’’ De auto’s van Ford met Argo AI-technologie hebben in de meeste gevallen nog altijd wel een ‘veiligheidsbestuurder’ aan boord, blijkt uit de toelichting.

Lees ook:
General Motors stopt met autodelen

Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen - Automobielmanagement.nl

Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen

Ford gaat in samenwerking met dochterbedrijf Argo AI – waar ook Volkswagen Groep in zit – en autodeeldienst Lyft het autonoom rijden grootschaliger aanpakken. Eerste doel is om minstens duizend autonome voertuigen voor ritdelen rond te laten rijden.

Het project begint nog dit jaar in Miami en wordt vervolgens uitgebreid naar Austin en andere steden in de VS maar ook elders in de wereld. “Met deze samenwerking komen alle stukjes voor de autonome puzzel bij elkaar,’’ hoopt CEO Logan Green van Lyft, de grote Amerikaanse concurrent van Uber. “Elk bedrijf brengt de schaal, kennis en capaciteit op hun specifieke gebied in die nodig is om autonoom autodelen te verwezenlijken.’’

Commercieel

“We kunnen op deze manier bekijken waar een autonome dienst ten goede komt aan de gemeenschap en er ook voor zorgen dat de technologie veilig wordt toegepast,’’ zegt Bryan Saleski, oprichter en CEO van Argo AI. Ook hij benadrukt dat de samenwerking erop gericht is om autonoom rijden verder op te schalen. “Argo en Ford werken momenteel aan pilots, het kaartmateriaal en voorbereidingen voor het commercieel opereren van autonome auto’s in meer steden dan enige andere AV-aanbieder en deze samenwerking is een cruciale stap naar verdere vercommercialisering.’’ De auto’s van Ford met Argo AI-technologie hebben in de meeste gevallen nog altijd wel een ‘veiligheidsbestuurder’ aan boord, blijkt uit de toelichting.

Lees ook:
General Motors stopt met autodelen