Hyundai komt met zelfrijdende robotaxi

Hyundai heeft samen met techbedrijf Aptiv de IONIQ 5-robotaxi ontwikkeld, een Level 4 zelfstandig rijdende auto. De robotaxi is een product van Motional, een samenwerkingsverband tussen Hyundai en Aptiv dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van volledig autonome rijtechnologie.

De robotaxi is gebaseerd op de elektrische Hyundai IONIQ 5. Het is volgens Hyundai een Level 4 autonoom rijdend voertuig, wat inhoudt dat de automatische piloot in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen. De auto is hiertoe uitgerust met meer dan 30 sensoren – een combinatie van camera’s, radars en lidar. Het voertuig kan volgens Hyundai ‘veilig zelfstandig door uitdagende en complexe rijsituaties navigeren’.

Remote

Motional kan ook Remote Vehicle Assistance (RVA) bieden wanneer de auto wordt geconfronteerd met een ongebruikelijk verkeersscenario, zoals wegwerkzaamheden of overstromingen. Een externe operator kan dan onmiddellijk verbinding maken met het voertuig en het naar een nieuwe route leiden.

IAA

Het is de bedoeling dat Motional in 2023 begint met het vervoer van passagiers in de robotaxi. Daarvoor werkt het samen met taxiplatform Lyft, dat ook leverancier is van technologie voor zelfrijdende auto’s. De robotaxi is voor het eerst te zien op de internationale autoshow IAA Mobility 2021 van 7 t/m 12 september in München.

Lees ook:
Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen

Hyundai komt met zelfrijdende robotaxi - Automobielmanagement.nl

Hyundai komt met zelfrijdende robotaxi

Hyundai heeft samen met techbedrijf Aptiv de IONIQ 5-robotaxi ontwikkeld, een Level 4 zelfstandig rijdende auto. De robotaxi is een product van Motional, een samenwerkingsverband tussen Hyundai en Aptiv dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van volledig autonome rijtechnologie.

De robotaxi is gebaseerd op de elektrische Hyundai IONIQ 5. Het is volgens Hyundai een Level 4 autonoom rijdend voertuig, wat inhoudt dat de automatische piloot in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen. De auto is hiertoe uitgerust met meer dan 30 sensoren – een combinatie van camera’s, radars en lidar. Het voertuig kan volgens Hyundai ‘veilig zelfstandig door uitdagende en complexe rijsituaties navigeren’.

Remote

Motional kan ook Remote Vehicle Assistance (RVA) bieden wanneer de auto wordt geconfronteerd met een ongebruikelijk verkeersscenario, zoals wegwerkzaamheden of overstromingen. Een externe operator kan dan onmiddellijk verbinding maken met het voertuig en het naar een nieuwe route leiden.

IAA

Het is de bedoeling dat Motional in 2023 begint met het vervoer van passagiers in de robotaxi. Daarvoor werkt het samen met taxiplatform Lyft, dat ook leverancier is van technologie voor zelfrijdende auto’s. De robotaxi is voor het eerst te zien op de internationale autoshow IAA Mobility 2021 van 7 t/m 12 september in München.

Lees ook:
Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen