Ford en Agro AI hebben al eerder een samenwerking aangekondigd met pizzaketen Domino’s voor het per autonome auto bezorgen. Nu heeft ook Walmart, het grootste ‘stenen’ winkelbedrijf ter wereld, aangekondigd aan de pilots mee te doen. Daarbij gaat het niet meer om beperkte proeven in een afgebakend stadsdeel, zoals onder meer Waymo doet, maar om de genoemde steden als geheel.

Commercieel

De technologie van Argo AI is niet bedoeld voor toepassingen in auto’s voor de consumentenmarkt maar exclusief gericht op commerciële applicaties voor vervoer van zowel passagiers als goederen. Om dat economisch mogelijk te maken, moeten de auto’s zoveel mogelijk uren in gebruik zijn.

Lyft

Om dat te bereiken worden de auto’s die bestellingen afleveren voor Walmart ook ingezet voor passagiersvervoer door ritdeelbedrijf Lyft. Het is in de praktijk dan ook mogelijk dat één en dezelfde auto eerst boodschappen van Walmart bezorgt, op de terugweg een passagier van Lyft oppikt en vervolgens weer naar het dichtstbijzijnde distributiecentrum van de winkelier rijdt voor een volgende lading. Bovendien onderhandelt Argo AI met meer partners om van de diensten gebruik te maken.

Lees ook:
Ford gaat met Lyft autonoom rijden opschalen