Britse richtlijnen voor reclame autonome auto

De Britse organisatie voor de auto-industrie SMMT heeft richtlijnen gepubliceerd voor de marketing van autonoom rijdende auto’s. Dat is nodig om te verzekeren dat die reclame duidelijk en allesomvattend is, vooruitlopend op de komst van autonoom rijden op de Britse wegen in 2022, aldus de SMMT. De richtlijnen zijn ontwikkeld door het Centre for Connected and Autonomous Vehicles en overgenomen door alle partijen in de Britse autosector en door de overheid.

Duitsers en Fransen zien niet veel in autonoom rijden

Een autonoom rijsysteem (automated driving feature) moet voldoende duidelijk worden omschreven zodat het niet kan misleiden. Dat behelst ook uitleg over de omstandigheden waaronder dat systeem kan functioneren. Die omschrijving moet voldoende duidelijk zijn om een autonoom rijsysteem te kunnen onderscheiden van één voor bestuurdersassistentie (assisted driving feature). Als beide systemen worden omschreven, dan moeten ze ook nadrukkelijk van elkaar worden onderscheiden. “Een ‘assisted driving feature’ moet niet zodanig worden omschreven dat het de indruk zou kunnen wekken dat het om een ‘automated driving feature’ gaat,’’ aldus de richtlijnen. Ook de naamaanduiding moet zodanig zijn dat er geen verwarring kan optreden. Desnoods moeten extra toevoegingen worden gebruikt om duidelijk te maken dat de bestuurder te allen tijde de controle moet houden.

Voorhoede

Directeur Mike Hawes: “Groot-Brittannië zit in de voorhoede bij de introductie van autonoom rijdende voertuigen, wat een enorm potentieel heeft om levens te redden, de mobiliteit voor iedereen te verbeteren en voor economische groei te zorgen. Het is essentieel dat deze revolutionaire technologie accuraat en verantwoordelijk wordt gemarket en we zijn erg blij dat we de auto-industrie, de overheid en andere belangrijke betrokkenen bij elkaar hebben gebracht om een reeks leidende principes op te stellen die er voor zorgen dat consumenten duidelijkheid hebben over en vertrouwen kunnen hebben in de mogelijkheden als deze geavanceerde voertuigen voor het eerst in de showroom komen.’’

Lees ook:
Apple lijkt toch op weg naar autonome auto

Britse richtlijnen voor reclame autonome auto - Automobielmanagement.nl

Britse richtlijnen voor reclame autonome auto

De Britse organisatie voor de auto-industrie SMMT heeft richtlijnen gepubliceerd voor de marketing van autonoom rijdende auto’s. Dat is nodig om te verzekeren dat die reclame duidelijk en allesomvattend is, vooruitlopend op de komst van autonoom rijden op de Britse wegen in 2022, aldus de SMMT. De richtlijnen zijn ontwikkeld door het Centre for Connected and Autonomous Vehicles en overgenomen door alle partijen in de Britse autosector en door de overheid.

Duitsers en Fransen zien niet veel in autonoom rijden

Een autonoom rijsysteem (automated driving feature) moet voldoende duidelijk worden omschreven zodat het niet kan misleiden. Dat behelst ook uitleg over de omstandigheden waaronder dat systeem kan functioneren. Die omschrijving moet voldoende duidelijk zijn om een autonoom rijsysteem te kunnen onderscheiden van één voor bestuurdersassistentie (assisted driving feature). Als beide systemen worden omschreven, dan moeten ze ook nadrukkelijk van elkaar worden onderscheiden. “Een ‘assisted driving feature’ moet niet zodanig worden omschreven dat het de indruk zou kunnen wekken dat het om een ‘automated driving feature’ gaat,’’ aldus de richtlijnen. Ook de naamaanduiding moet zodanig zijn dat er geen verwarring kan optreden. Desnoods moeten extra toevoegingen worden gebruikt om duidelijk te maken dat de bestuurder te allen tijde de controle moet houden.

Voorhoede

Directeur Mike Hawes: “Groot-Brittannië zit in de voorhoede bij de introductie van autonoom rijdende voertuigen, wat een enorm potentieel heeft om levens te redden, de mobiliteit voor iedereen te verbeteren en voor economische groei te zorgen. Het is essentieel dat deze revolutionaire technologie accuraat en verantwoordelijk wordt gemarket en we zijn erg blij dat we de auto-industrie, de overheid en andere belangrijke betrokkenen bij elkaar hebben gebracht om een reeks leidende principes op te stellen die er voor zorgen dat consumenten duidelijkheid hebben over en vertrouwen kunnen hebben in de mogelijkheden als deze geavanceerde voertuigen voor het eerst in de showroom komen.’’

Lees ook:
Apple lijkt toch op weg naar autonome auto