Autoproductie België: Ford Genk krijgt klappen

In België rolden in het eerste kwartaal 150.339 personenauto’s van de band, hetgeen er 4.000 minder waren dan begin 2011.

Ford Genk kreeg klappen, maar Audi Vorst en vooral Volvo Gent groeiden door. Vorig jaar werden er in de Belgische autofabrieken ruim 563.000 personenwagens geproduceerd. Dat was een stijging van bijna 20 procent in vergelijking met 2010. "Een hoog cijfer dat moeilijk te evenaren zal zijn", zo liet eind vorig jaar Agoria, de federatie van de technologische industrie, weten. Die voorspelling is in de cijfers over het eerste kwartaal uitgekomen: bij de 3 autoproducenten die België telt, werden in de eerste 3 maanden van het jaar 150.339 auto’s geproduceerd, hetgeen er 2,7 procent minder waren dan in 2011 tijdens dezelfde periode. Ondanks de moeilijke context doen ‘Belgische’ spelers het nog steeds goed. Er komen binnenkort ook nieuwe modellen op de markt die bij onze zuiderburen van de band rollen (Audi A1 Sportback, Ford Mondeo 2013, Volvo V40). Bovendien valt de daling, in vergelijking met de inkrimping van de Europese autoverkoop tijdens het eerste trimester (-7,7 procent), mee.

Wel is het zo dat de pijn niet gelijk verdeeld was, want van de 3 Belgische spelers is Ford Genk de enige die klappen kreeg. Eind maart stond de teller bij de Limburgse fabriek er op 40.688 geproduceerde auto’s. Dat is bijna een vijfde minder dan het jaar ervoor (49.655). Die evolutie is voornamelijk te wijten aan een productiedaling van het huidige model Mondeo, waarop de leaserijder volkomen uitgekeken is. De S-Max en Galaxy doen het in tegenstelling tot de uitdovende Mondeo nog wel goed. Volvo Gent had in het eerste kwartaal de wind wel in de zeilen. Bij de grootste autoproducent van België rolden er in het eerste kwartaal 75.798 auto’s van de band. Dat is ruim 6 procent meer dan het recordcijfer van het eerste trimester van 2011. Bovenop de modellen XC60 en S60 kan de Gentse fabriek straks rekenen op de V40 en diens terreinlook variant XC40. Als Volvo Gent dit ritme aanhoudt, zou de Oost-Vlaamse fabriek dit jaar wel eens zijn 5 miljoenste voertuig kunnen produceren. Ook Audi Vorst zit in de lift. De voormalige Volkswagen fabriek produceerde in het eerste kwartaal 34.000 exemplaren van de A1. De bestellingen voor de 5-deurs Sportback uitvoering komen in een hoog tempo binnen, aldus een woordvoerster van Audi Vorst.

Bron: Autointernationaal

Autoproductie België: Ford Genk krijgt klappen - Automobielmanagement.nl

Autoproductie België: Ford Genk krijgt klappen

In België rolden in het eerste kwartaal 150.339 personenauto’s van de band, hetgeen er 4.000 minder waren dan begin 2011.

Ford Genk kreeg klappen, maar Audi Vorst en vooral Volvo Gent groeiden door. Vorig jaar werden er in de Belgische autofabrieken ruim 563.000 personenwagens geproduceerd. Dat was een stijging van bijna 20 procent in vergelijking met 2010. "Een hoog cijfer dat moeilijk te evenaren zal zijn", zo liet eind vorig jaar Agoria, de federatie van de technologische industrie, weten. Die voorspelling is in de cijfers over het eerste kwartaal uitgekomen: bij de 3 autoproducenten die België telt, werden in de eerste 3 maanden van het jaar 150.339 auto’s geproduceerd, hetgeen er 2,7 procent minder waren dan in 2011 tijdens dezelfde periode. Ondanks de moeilijke context doen ‘Belgische’ spelers het nog steeds goed. Er komen binnenkort ook nieuwe modellen op de markt die bij onze zuiderburen van de band rollen (Audi A1 Sportback, Ford Mondeo 2013, Volvo V40). Bovendien valt de daling, in vergelijking met de inkrimping van de Europese autoverkoop tijdens het eerste trimester (-7,7 procent), mee.

Wel is het zo dat de pijn niet gelijk verdeeld was, want van de 3 Belgische spelers is Ford Genk de enige die klappen kreeg. Eind maart stond de teller bij de Limburgse fabriek er op 40.688 geproduceerde auto’s. Dat is bijna een vijfde minder dan het jaar ervoor (49.655). Die evolutie is voornamelijk te wijten aan een productiedaling van het huidige model Mondeo, waarop de leaserijder volkomen uitgekeken is. De S-Max en Galaxy doen het in tegenstelling tot de uitdovende Mondeo nog wel goed. Volvo Gent had in het eerste kwartaal de wind wel in de zeilen. Bij de grootste autoproducent van België rolden er in het eerste kwartaal 75.798 auto’s van de band. Dat is ruim 6 procent meer dan het recordcijfer van het eerste trimester van 2011. Bovenop de modellen XC60 en S60 kan de Gentse fabriek straks rekenen op de V40 en diens terreinlook variant XC40. Als Volvo Gent dit ritme aanhoudt, zou de Oost-Vlaamse fabriek dit jaar wel eens zijn 5 miljoenste voertuig kunnen produceren. Ook Audi Vorst zit in de lift. De voormalige Volkswagen fabriek produceerde in het eerste kwartaal 34.000 exemplaren van de A1. De bestellingen voor de 5-deurs Sportback uitvoering komen in een hoog tempo binnen, aldus een woordvoerster van Audi Vorst.

Bron: Autointernationaal