Branchevereniging Clepa keert zich tegen politiek: ‘Erken meer dan elektrificatie’

De Europese organisatie voor de auto-industrie Clepa en een groot aantal daar werkzame bedrijven dringen er in een gezamenlijke verklaring op aan om ook auto’s met een verbrandingsmotor (ICE) die rijden op schonere brandstoffen toe te staan na 2035.

“We maken ons steeds meer zorgen dat de beperkte weg die de Europese Commissie volgt bij het verscherpen van de CO2-emissie standaarden voor nieuwe personen- en kleine bestelwagens onnodige risico’s veroorzaakt, zowel industrieel, economisch, sociaal als wat betreft een vertraging bij de reductie van broeikasgassen,” aldus een door tientallen bedrijven en instanties ondertekende brief aan de Europese beleidsmakers. Tot deze bedrijven behoren onder andere oliemaatschappijen Q8 en Repsol.

Problemen leveringsketen

De ondertekenaars zijn het er volledig mee eens dat elektrificatie de belangrijkste technologie zal zijn voor het CO2-vrij maken van licht wegvervoer. “Maar recente geopolitieke ontwikkelingen onderstrepen de onzekerheden op de weg naar volledige elektrificatie van nieuwe auto’s in 2035. Sinds de publicatie van de Commissie-voorstellen in juli 2021 is het geopolitieke landschap dramatisch veranderd, met implicaties voor de afhankelijkheid van energie en ruwe materialen. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid gevolgen voor de snelheid en de economische efficiëntie van de elektrificatie van de vloot van lichte voertuigen.”

De brief noemt de gestegen prijzen voor grondstoffen voor batterijen, de afhankelijkheid van slechts een paar niet-Europese fabrikanten voor die stoffen en de problemen in de leveringsketen “die de beschikbaarheid van betaalbare auto’s voor veel burgers bedreigt.”

Ook bestaat het risico dat meer EV’s de komende tijd opgeladen moeten worden met elektriciteit die afkomstig is van kolencentrales.

ICE, HEV & PHEV

“De huidige situatie vergt een moeilijke herbeoordeling van al lang bestaande aannames hoe we het best klimaatneutraliteit in 2050 kunnen bereiken en tegelijkertijd een juiste transitie van de EU industrie kunnen verzekeren. Tegen die achtergrond moeten alle oplossingen die beschikbaar zijn om een reductie van broeikasgassen te realiseren in de beschouwing worden meegenomen. De brandstof-industrie heeft verklaard dat de productie van duurzame, geavanceerde en synthetische fossiel-vrije brandstoffen opgevoerd kan worden. Om dat te laten gebeuren, moeten regelgevers en de maatschappij duidelijk erkennen dat ICE, HEV en PHEV voertuigen die uitsluitend duurzame, vernieuwbare en synthetische brandstof gebruiken een erg lage broeikasgas-voetafdruk hebben en zelfs volledig klimaatneutraal kunnen zijn.”

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg 

Branchevereniging Clepa keert zich tegen politiek: ‘Erken meer dan elektrificatie’ - Automobielmanagement.nl

Branchevereniging Clepa keert zich tegen politiek: ‘Erken meer dan elektrificatie’

De Europese organisatie voor de auto-industrie Clepa en een groot aantal daar werkzame bedrijven dringen er in een gezamenlijke verklaring op aan om ook auto’s met een verbrandingsmotor (ICE) die rijden op schonere brandstoffen toe te staan na 2035.

“We maken ons steeds meer zorgen dat de beperkte weg die de Europese Commissie volgt bij het verscherpen van de CO2-emissie standaarden voor nieuwe personen- en kleine bestelwagens onnodige risico’s veroorzaakt, zowel industrieel, economisch, sociaal als wat betreft een vertraging bij de reductie van broeikasgassen,” aldus een door tientallen bedrijven en instanties ondertekende brief aan de Europese beleidsmakers. Tot deze bedrijven behoren onder andere oliemaatschappijen Q8 en Repsol.

Problemen leveringsketen

De ondertekenaars zijn het er volledig mee eens dat elektrificatie de belangrijkste technologie zal zijn voor het CO2-vrij maken van licht wegvervoer. “Maar recente geopolitieke ontwikkelingen onderstrepen de onzekerheden op de weg naar volledige elektrificatie van nieuwe auto’s in 2035. Sinds de publicatie van de Commissie-voorstellen in juli 2021 is het geopolitieke landschap dramatisch veranderd, met implicaties voor de afhankelijkheid van energie en ruwe materialen. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid gevolgen voor de snelheid en de economische efficiëntie van de elektrificatie van de vloot van lichte voertuigen.”

De brief noemt de gestegen prijzen voor grondstoffen voor batterijen, de afhankelijkheid van slechts een paar niet-Europese fabrikanten voor die stoffen en de problemen in de leveringsketen “die de beschikbaarheid van betaalbare auto’s voor veel burgers bedreigt.”

Ook bestaat het risico dat meer EV’s de komende tijd opgeladen moeten worden met elektriciteit die afkomstig is van kolencentrales.

ICE, HEV & PHEV

“De huidige situatie vergt een moeilijke herbeoordeling van al lang bestaande aannames hoe we het best klimaatneutraliteit in 2050 kunnen bereiken en tegelijkertijd een juiste transitie van de EU industrie kunnen verzekeren. Tegen die achtergrond moeten alle oplossingen die beschikbaar zijn om een reductie van broeikasgassen te realiseren in de beschouwing worden meegenomen. De brandstof-industrie heeft verklaard dat de productie van duurzame, geavanceerde en synthetische fossiel-vrije brandstoffen opgevoerd kan worden. Om dat te laten gebeuren, moeten regelgevers en de maatschappij duidelijk erkennen dat ICE, HEV en PHEV voertuigen die uitsluitend duurzame, vernieuwbare en synthetische brandstof gebruiken een erg lage broeikasgas-voetafdruk hebben en zelfs volledig klimaatneutraal kunnen zijn.”

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg