Toyota sluit Russische fabriek, ‘Mazda overweegt vertrek’

Toyota sluit zijn fabriek in St. Petersburg, Rusland. Dit meldde de Japanse automaker vrijdagavond middels een persbericht. Mogelijk wordt de fabriek verkocht. Er werken zo’n 1.900 personen in de fabriek. De fabriek lag al sinds 4 maart stil.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

De autofabrikant stopte de productie in de fabriek op 4 maart na de Russische invasie van Oekraïne. Het stopte ook de invoer van voertuigen in Rusland. Het personeel werd wel aangehouden om de productie te hervatten als de omstandigheden dit toelaten. Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervatten.

Rav4

De fabriek heeft een capaciteit van 100 duizend eenheden per jaar. Het produceerde de Camry middelgrote sedans en Rav4 middelgrote suv’s voor de Russische markt met export naar Wit-Rusland, Kazachstan en Armenië.

“Indien verkocht, zal de fabriek geen rebadged-versies van de Camry en RAV4 bouwen”, vertelde een woordvoerder van Toyota Europe aan Automotive News Europe.

Avtovaz

In mei verkocht Renault zijn meerderheidsbelang in Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland en eigenaar van het merk Lada, aan een Russisch wetenschappelijk instituut voor slechts één roebel met een optie voor zes jaar om het terug te kopen.

Mazda

Ook Mazda overweegt een vertrek uit Rusland, zo meldt BNR. Een woordvoerder van Mazda heeft aan de nieuwszender laten weten dat het bedrijf de situatie momenteel bespreekt met Sollers, zijn lokale partner in Rusland.

Lees ook:

Toyota bouwt weer 100 duizend auto’s minder 

Toyota sluit Russische fabriek, ‘Mazda overweegt vertrek’ - Automobielmanagement.nl

Toyota sluit Russische fabriek, ‘Mazda overweegt vertrek’

Toyota sluit zijn fabriek in St. Petersburg, Rusland. Dit meldde de Japanse automaker vrijdagavond middels een persbericht. Mogelijk wordt de fabriek verkocht. Er werken zo’n 1.900 personen in de fabriek. De fabriek lag al sinds 4 maart stil.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

De autofabrikant stopte de productie in de fabriek op 4 maart na de Russische invasie van Oekraïne. Het stopte ook de invoer van voertuigen in Rusland. Het personeel werd wel aangehouden om de productie te hervatten als de omstandigheden dit toelaten. Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervatten.

Rav4

De fabriek heeft een capaciteit van 100 duizend eenheden per jaar. Het produceerde de Camry middelgrote sedans en Rav4 middelgrote suv’s voor de Russische markt met export naar Wit-Rusland, Kazachstan en Armenië.

“Indien verkocht, zal de fabriek geen rebadged-versies van de Camry en RAV4 bouwen”, vertelde een woordvoerder van Toyota Europe aan Automotive News Europe.

Avtovaz

In mei verkocht Renault zijn meerderheidsbelang in Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland en eigenaar van het merk Lada, aan een Russisch wetenschappelijk instituut voor slechts één roebel met een optie voor zes jaar om het terug te kopen.

Mazda

Ook Mazda overweegt een vertrek uit Rusland, zo meldt BNR. Een woordvoerder van Mazda heeft aan de nieuwszender laten weten dat het bedrijf de situatie momenteel bespreekt met Sollers, zijn lokale partner in Rusland.

Lees ook:

Toyota bouwt weer 100 duizend auto’s minder