Daarvan is 87 miljard euro gegenereerd door de autodivisie. De winst voor belastingen ging met 17,5 procent omhoog naar bijna 7,8 miljard. In het tweede kwartaal liep de omzet op jaarbasis echter met ruim twee procent terug terwijl ook de operationele winst over de laatste drie maanden lager uitkwam. De VW Groep wijt dat laatste voornamelijk aan negatieve wisselkoersen, iets wat ook de andere grote autobedrijven in Europa parten speelt.
Topman Martin Winterkorn ziet ondanks het verkoopsucces alle aanleiding om ook binnen zijn bedrijf met forse kostenbesparingen te beginnen. Hij spreekt daarbij van aanhoudende concurrentiedruk en problemen in enkele opkomende markten. Aan de andere kant meldt ook VW dat de automarkt in Europa lijkt te stabiliseren. Verder vertonen de autoverkopen in Rusland en Oekraïne een scherpe daling door het aanhoudende conflict. In Zuid-Amerika, met name in Brazilië, zit de automarkt danig in het slop waardoor de groep in dat deel van de wereld ook bijna negen procent minder auto’s kon verkopen.
Van de in de eerste helft van het jaar afgeleverde auto’s zijn 4,75 miljoen personenauto’s, de rest is bestel- of vrachtwagen. Laat de afzet van personenwagens daarmee een toename zien van 6,4 procent, bij de commerciële voertuigen is sprake van een daling met 4,8 procent. Bentley doet het binnen de groep verreweg het beste door met 5,6 duizend automobielen een groei van ruim 33 procent neer te zetten. Daarnaast wist ook Porsche ruim  dertien procent meer auto’s te verkopen. Van de grotere merken neemt Skoda met een plus van 17,5 procent de sterkste groei voor z’n rekening, gevolgd door Audi met ruim acht procent groei en Seat met bijna zes procent groei. Het merk VW moest met name door de problemen in Brazilië echter ruim drie procent inleveren.
Verder zijn 1,52 miljoen van de nieuwe auto’s naar klanten in West-Europa gegaan. Noord-Amerika blijft met 422 duizend auto’s – een daling met een goede drie procent – een bescheiden markt. In China kon de groep samen met zijn partners ruim 1,8 miljoen auto’s verkopen, een sterke groei met 17,5 procent. In het halfjaarbericht wordt verder gemeld dat de voorraden, inclusief die bij de dealers, eind juni op een hoger niveau lagen dan een half jaar en een jaar eerder. De raad van bestuur verwacht tenslotte dat de groei van de wereldwijde automarkt over heel 2014 iets lager zal uitkomen dan over 2013. Per regio gezien blijft sprake van een erg gevarieerd beeld. Zo staat tegenover een licht herstel in West-Europa een duidelijke afzwakking in Oost-en Centraal-Europa, terwijl ook in Azië het momentum minder is dan tot voor kort.