Ford fabriek in Genk draait z’n laatste rondjes

Nog een week of twee en dan komen de lopende banden in de grote Ford-fabriek in Genk definitief tot stilstand. Dat betekent dat 4.500 werknemers op straat komen te staan, waarbij een groot deel wel op een langdurige uitkering kan rekenen.

De Belgische vakbonden bonden vrezen dat er met het verdwijnen van de autofabriek in totaal zeker 11.000 banen in de regio verloren zullen gaan omdat ook veel directe toeleveranciers van Ford de deuren sluiten of in ieder geval verhuizen. Een deel gaat waarschijnlijk naar Valencia, de fabriek die de productie van Ford Genk grotendeels over gaat nemen. ‘’Genk behoort definitief tot het verleden. Op vijf januari beginnen ze al met de sloop van de gebouwen. Wat verkocht kan worden, wordt verkocht maar de rest van de inventaris gaat naar de schroothoop,” aldus een woordvoerster van de ABVV.

Door de sluiting van de Belgische vestiging draait Ford de totale productiecapaciteit in Europa terug met rond de 18 procent ofwel 350.000 auto’s per jaar. Dat is nodig omdat ook deze autofabrikant nog steeds met forse verliezen in het ‘oude werelddeel’ te kampen heeft.

Ford fabriek in Genk draait z’n laatste rondjes - Automobielmanagement.nl

Ford fabriek in Genk draait z’n laatste rondjes

Nog een week of twee en dan komen de lopende banden in de grote Ford-fabriek in Genk definitief tot stilstand. Dat betekent dat 4.500 werknemers op straat komen te staan, waarbij een groot deel wel op een langdurige uitkering kan rekenen.

De Belgische vakbonden bonden vrezen dat er met het verdwijnen van de autofabriek in totaal zeker 11.000 banen in de regio verloren zullen gaan omdat ook veel directe toeleveranciers van Ford de deuren sluiten of in ieder geval verhuizen. Een deel gaat waarschijnlijk naar Valencia, de fabriek die de productie van Ford Genk grotendeels over gaat nemen. ‘’Genk behoort definitief tot het verleden. Op vijf januari beginnen ze al met de sloop van de gebouwen. Wat verkocht kan worden, wordt verkocht maar de rest van de inventaris gaat naar de schroothoop,” aldus een woordvoerster van de ABVV.

Door de sluiting van de Belgische vestiging draait Ford de totale productiecapaciteit in Europa terug met rond de 18 procent ofwel 350.000 auto’s per jaar. Dat is nodig omdat ook deze autofabrikant nog steeds met forse verliezen in het ‘oude werelddeel’ te kampen heeft.