352 banen in gevaar bij ‘buizenmaker’ Bosal Benelux

De Belgische fabrikant van uitlaten Bosal Benelux, die 352 werknemers telt, is over de kop. De directie wijt de problemen aan de ‘crisis in de automobielindustrie’ waardoor ook te toeleveranciers getroffen worden. De rechtbank van koophandel in Turnhout beslist dinsdag over de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie dat door de directie van Bosal is ingediend.

Bosal is gevestigd in Oevel bij Westerlo. Het bedrijf is een dochteronderneming van het Nederlandse Bosal dat wereldwijd 34 fabrieken met 5.500 werknemers en zijn hoofdkantoor heeft in Lummen, eveneens in Belgie. Bosal levert uitlaten voor eerste montage en voor de vervangingsmarkt en daarnaast trekhaken, dakdragers, krikken en ander gereedschap. Verder speelt de onderneming naar eigen zeggen een leidende rol in de productie van technisch hoogwaardige katalysatoren.  

De Belgische vakbonden erkennen alvast wel dat de automobielsector in Europa onder druk staat, zoals de directie van Bosal Benelux aangaf, en dat ook de toeleveranciers daardoor getroffen worden. Over concrete details rond de situatie van Bosal Benelux zeggen ze echter nog niet te beschikken, aangezien ze het nieuws over de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie ook nog maar pas vernomen hebben. De komende dagen willen de vakbonden met het personeel samenzitten ter voorbereiding op de zitting van dinsdag.

De gebeurtenissen bij de NV BOSAL Benelux hebben geen invloed op de overige activiteiten van BOSAL in België en daarbuiten, waaronder de activiteiten van het hoofdkantoor en de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten voor de wereldwijde toepassingen van emissie controle systemen en warmtewisselaars in Lummen. 

Opgericht in 1923 in Alkmaar, Nederland, heeft de BOSAL-groep vandaag haar hoofdzetel in Lummen, België. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 715 miljoen EUR. De BOSAL-groep stelt in 22 landen ongeveer 5.200 medewerkers tewerk, in 29 productievestigingen en 19 distributiecentra.

Reacties

Bedrijven als Bosal Vialle etc hadden lang geleden al moeten verhuizen naar bvb Roemenie. In NL en BE zijn de lasten veel te hoog. Natuurlijk is de markt gekrompen, maar daar moet je dan wel op reageren met harde maatregelen. Productie waar nog handarbeid mee gemoeid is kan niet meer in het westen.

Geplaatst door: Jerry op

Jerry, dit klinkt verwaand, moeten wij niet allen aan zelfrelectie doen en kijken waarom we niet meer concurentiel zijn en daar aan werken, dat heeft de plaatselijke directie duidelijk niet gedaan. Moeten wij onszelf niet afvragen waarom we steeds het goedkoopste willen consumeren en niet het meest duurzame voor onze eigen omgeving ?
Hoe komt dat de landbouw in dit dure land wel mee kan met wereldmarktprijzen ?

Geplaatst door: Benny op
352 banen in gevaar bij ‘buizenmaker’ Bosal Benelux - Automobielmanagement.nl

352 banen in gevaar bij ‘buizenmaker’ Bosal Benelux

De Belgische fabrikant van uitlaten Bosal Benelux, die 352 werknemers telt, is over de kop. De directie wijt de problemen aan de ‘crisis in de automobielindustrie’ waardoor ook te toeleveranciers getroffen worden. De rechtbank van koophandel in Turnhout beslist dinsdag over de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie dat door de directie van Bosal is ingediend.

Bosal is gevestigd in Oevel bij Westerlo. Het bedrijf is een dochteronderneming van het Nederlandse Bosal dat wereldwijd 34 fabrieken met 5.500 werknemers en zijn hoofdkantoor heeft in Lummen, eveneens in Belgie. Bosal levert uitlaten voor eerste montage en voor de vervangingsmarkt en daarnaast trekhaken, dakdragers, krikken en ander gereedschap. Verder speelt de onderneming naar eigen zeggen een leidende rol in de productie van technisch hoogwaardige katalysatoren.  

De Belgische vakbonden erkennen alvast wel dat de automobielsector in Europa onder druk staat, zoals de directie van Bosal Benelux aangaf, en dat ook de toeleveranciers daardoor getroffen worden. Over concrete details rond de situatie van Bosal Benelux zeggen ze echter nog niet te beschikken, aangezien ze het nieuws over de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie ook nog maar pas vernomen hebben. De komende dagen willen de vakbonden met het personeel samenzitten ter voorbereiding op de zitting van dinsdag.

De gebeurtenissen bij de NV BOSAL Benelux hebben geen invloed op de overige activiteiten van BOSAL in België en daarbuiten, waaronder de activiteiten van het hoofdkantoor en de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten voor de wereldwijde toepassingen van emissie controle systemen en warmtewisselaars in Lummen. 

Opgericht in 1923 in Alkmaar, Nederland, heeft de BOSAL-groep vandaag haar hoofdzetel in Lummen, België. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 715 miljoen EUR. De BOSAL-groep stelt in 22 landen ongeveer 5.200 medewerkers tewerk, in 29 productievestigingen en 19 distributiecentra.

Reacties

Bedrijven als Bosal Vialle etc hadden lang geleden al moeten verhuizen naar bvb Roemenie. In NL en BE zijn de lasten veel te hoog. Natuurlijk is de markt gekrompen, maar daar moet je dan wel op reageren met harde maatregelen. Productie waar nog handarbeid mee gemoeid is kan niet meer in het westen.

Geplaatst door: Jerry op

Jerry, dit klinkt verwaand, moeten wij niet allen aan zelfrelectie doen en kijken waarom we niet meer concurentiel zijn en daar aan werken, dat heeft de plaatselijke directie duidelijk niet gedaan. Moeten wij onszelf niet afvragen waarom we steeds het goedkoopste willen consumeren en niet het meest duurzame voor onze eigen omgeving ?
Hoe komt dat de landbouw in dit dure land wel mee kan met wereldmarktprijzen ?

Geplaatst door: Benny op