Volkswagen opent 20e fabriek in China

De Volkswagen Group heeft in Changsha, de hoofdstad van de binnenlandse provincie Hunan, haar 20e fabriek in China geopend. De groep heeft daarmee in twee jaar tijd vier nieuwe fabrieken in China op gang gebracht. Wereldwijd is de nieuwe fabriek de 119e productievestiging van de Duitse autobouwer.

De nieuwe fabriek heeft een capaciteit van 300.000 auto’s per jaar en zal VW’s en Skoda’s gaan bouwen. Van dat Tsjechische merk werden er vorig jaar in China 280.000 verkocht, dat is een kwart meer dan een jaar eerder. Toch vragen deskundigen zich af of dat nog lang door zal gaan. De Chinese automarkt blijft met vorig jaar 23,5 miljoen nieuwe auto’s nog wel de grootste ter wereld maar die verkopen groeien niet of nauwelijks meer. Vorige maand was zelfs sprake van een bescheiden krimp met een half procent De overheid doet er ook alles aan om de bestedingsdrift van de Chinezen wat in te tomen. De vraag rijst dan ook of de VW Groep er zo langzamerhand niet over overcapaciteit beschikt, wat uiteindelijk op de financiële cijfers kan gaan drukken.

Volkswagen opent 20e fabriek in China - Automobielmanagement.nl

Volkswagen opent 20e fabriek in China

De Volkswagen Group heeft in Changsha, de hoofdstad van de binnenlandse provincie Hunan, haar 20e fabriek in China geopend. De groep heeft daarmee in twee jaar tijd vier nieuwe fabrieken in China op gang gebracht. Wereldwijd is de nieuwe fabriek de 119e productievestiging van de Duitse autobouwer.

De nieuwe fabriek heeft een capaciteit van 300.000 auto’s per jaar en zal VW’s en Skoda’s gaan bouwen. Van dat Tsjechische merk werden er vorig jaar in China 280.000 verkocht, dat is een kwart meer dan een jaar eerder. Toch vragen deskundigen zich af of dat nog lang door zal gaan. De Chinese automarkt blijft met vorig jaar 23,5 miljoen nieuwe auto’s nog wel de grootste ter wereld maar die verkopen groeien niet of nauwelijks meer. Vorige maand was zelfs sprake van een bescheiden krimp met een half procent De overheid doet er ook alles aan om de bestedingsdrift van de Chinezen wat in te tomen. De vraag rijst dan ook of de VW Groep er zo langzamerhand niet over overcapaciteit beschikt, wat uiteindelijk op de financiële cijfers kan gaan drukken.