Renault realiseerde een omzet van 22,2 miljard euro, twaalf procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2014. Het aantal verkochte auto’s nam toe met 0,8 procent tot 1,38 miljoen eenheden. ‘Dankzij het beter dan voorspelde herstel van de Europese automarkt en ondanks een slechtere situatie in onze grootste opkomende markt heeft de groep weer een stap gezet naar de doelstellingen die zijn geformuleerd in ons meerjarenplan Drive the Change’, aldus het Franse concern. "Het succes van de vernieuwing en uitbreiding van het gamma, de toestand op de Europese markt en de ‘gedisciplineerde uitvoering van het meerjarenplan’ heeft de groep in een gunstige positie gebracht om zijn  targets voor omzetgroei en de operationele marge te bereiken",  meldt topman Carlos Ghosn.  

Van de groepsomzet (22,2 mrd) komt ruim 21 miljard van de autodivisie (+12,4%) als gevolg van meer afzet. Het dalen van de koers van de euro ten opzichte van valuta als de Koreaanse won en de Britse pond heeft ook een positieve invloed gehad. Het prijseffect was ook positief ten gevolge van hogere prijzen waartoe eind 2014 is besloten om  de waardevermindering van de munt in met name Rusland en Brazilië te compenseren.


Operationele marge

Het operationele winst van de groep kwam uit op ruim een miljard euro (+47%) vergeleken met de 729 miljoen van H1-2014. De operationele marge is daarmee uitgekomen op 4,8 procent ten opzichte van de 3,7 procent van H1-2014.  Beperkt tot de autoactiviteiten van het concern gaat het over een operationele winst van 656 miljoen euro (+89%), wat staat voor een operationele marge van 3,1 procent.
De bijdrage van de afdeling financieringen aan de operationele winst van de groep was 413 miljoen euro (was 381 miljoen in H1-2014). De toename komt vooral door de toename van het aantal geleverde services. De bijdrage van de geassocieerde bedrijven (met name Nissan) kwam uit op een bedrag van 912 miljoen euro, dit is inclusief een negatieve bijdrage van 70 miljoen van Avtovaz in Rusland.

Verwachting 2015

De verwachting voor heel 2015 is dat de wereldwijde verkoop van auto’s met ongeveer een procent zal groeien ondanks een belangrijke afzwakking in de opkomende markten.  Aan de andere kant zal de Europese markt met tenminste vijf procent groeien, zo denkt Renault.