Forbes: verkoopcijfers EV’s in China ‘opgeblazen’

China zou, zo wordt ‘overal’ rondgetoeterd, de grootste markt voor elektrische auto’s in de wereld zijn. In de eerste tien maanden van vorig jaar zouden er zo’n 108.000 zogenaamde New Energy Vehicles zijn verkocht, meldden de lokale media. Twee maanden later werd al even officieel meegedeeld dat er afgelopen jaar in China liefst 397.000 van die voertuigen waren geproduceerd.

Forbes: verkoopcijfers EV’s in China 'opgeblazen'

De cijfers lijken dan ook sterk opgeblazen, zegt autobranche-specialist  Bertel Schmitt in een blog op Forbes. Dat komt door de hoge subsidies die kopers van een EV, of dat nu een plug-in-hybrid of een volledig elektrische auto is, op kunnen strijken. Niet alleen krijgen ze tot 8.400 dollar van de nationale regering maar veel regionale overheden zetten daar nog eens zo’n bedrag bovenop. Bovendien krijg je haast automatisch een kenteken voor een EV terwijl dat voor conventioneel aangedreven auto’s tegenwoordig maanden kan duren. Het gevolg is dat Chinese automonteurs oude auto’s versleutelen met elektrische aandrijving om voor die subsidies in aanmerking komen. Ook zijn er verhalen over zogenaamde plug-in bussen die in werkelijkheid nooit worden ingeplugd. De subsidie voor dergelijke bussen kan zelfs oplopen tot 64.000 dollar, vandaar, aldus Schmitt.

Forbes: verkoopcijfers EV’s in China ‘opgeblazen’ - Automobielmanagement.nl

Forbes: verkoopcijfers EV’s in China ‘opgeblazen’

China zou, zo wordt ‘overal’ rondgetoeterd, de grootste markt voor elektrische auto’s in de wereld zijn. In de eerste tien maanden van vorig jaar zouden er zo’n 108.000 zogenaamde New Energy Vehicles zijn verkocht, meldden de lokale media. Twee maanden later werd al even officieel meegedeeld dat er afgelopen jaar in China liefst 397.000 van die voertuigen waren geproduceerd.

Forbes: verkoopcijfers EV’s in China 'opgeblazen'

De cijfers lijken dan ook sterk opgeblazen, zegt autobranche-specialist  Bertel Schmitt in een blog op Forbes. Dat komt door de hoge subsidies die kopers van een EV, of dat nu een plug-in-hybrid of een volledig elektrische auto is, op kunnen strijken. Niet alleen krijgen ze tot 8.400 dollar van de nationale regering maar veel regionale overheden zetten daar nog eens zo’n bedrag bovenop. Bovendien krijg je haast automatisch een kenteken voor een EV terwijl dat voor conventioneel aangedreven auto’s tegenwoordig maanden kan duren. Het gevolg is dat Chinese automonteurs oude auto’s versleutelen met elektrische aandrijving om voor die subsidies in aanmerking komen. Ook zijn er verhalen over zogenaamde plug-in bussen die in werkelijkheid nooit worden ingeplugd. De subsidie voor dergelijke bussen kan zelfs oplopen tot 64.000 dollar, vandaar, aldus Schmitt.