Omdat er van de 11 miljoen betrokken dieselwagens slechts 600 duizend in de VS rondrijden, kunnen de kosten oplopen tot een veelvoud van de 18,4 miljard euro die VW nu al in dat land kwijt is. Dat berekent de Wall Street Journal in een overzicht van de actuele ontwikkelingen rond dieselgate.
In de VS zelf onderhandelt VW inmiddels met vier staten over de hoogte van een op te leggen boete. Dat komt dan bovenop de regeling die met de federale regering al is getroffen. In Duitsland heeft een rechter in Braunschweig groen licht gegeven voor een schadezaak door investeerders die veel geld zijn kwijtgeraakt door de koersval van de aandelen VW na het bekend worden van dieselgate. De vergoeding voor die groep kan oplopen tot minstens 4 miljard euro.
Een andere Duitse rechter heeft VW’s reparatieregeling als onvoldoende gekwalificeerd en de eigenaren van een gewraakte diesel het recht gegeven hun auto terug te geven met volledige terugbetaling van de kosten. In België heeft de consumentenorganisatie Test-Aankoop een groepszaak aangespannen namens 4.500 bezitters van een VW, Audi of ander betrokken model.
In Zuid-Korea loopt een soortgelijke zaak van 4.000 dieselrijders terwijl in Australië en Ierland eveneens rechtszaken zijn aangespannen. Een Australisch rechter heeft daarbij al opgemerkt ‘dat ze daar in Duitsland kennelijk denken dat dit een of ander achtergebleven gebied is, wel daar komen ze dan nog wel achter.’ Daar komen dan nog mogelijke boetes bij wegens het overtreden van de emissieregels in een aantal landen waaronder ons land, Duitsland zelf, Brazilië, Australië, Italië en Spanje.