Audi aan basis van sjoemelschandaal

Niet Volkswagen maar Audi zou aan de basis hebben gestaan van het bedrog met de sjoemelsoftware bij het Volkswagen-concern. Vier top-ingenieurs van Audi zijn geschorst omdat zij al vele jaren bezig zouden zijn geweest met de ontwikkeling van de sjoemelsoftware.

Audi aan basis van sjoemelschandaal

De onthulling wordt gedaan door een aantal Duitse media, waaronder de Süddeutsche Zeitung en de omroepen NDR en WDR, op basis van eigen onderzoek. Ze hebben daarbij beslag weten te leggen op delen van het interne onderzoek bij Volkswagen dat wordt uitgevoerd door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day. Uit die stukken zou blijken dat het bedrog al in 1999 is begonnen.

De autofabrikant wilde toen het geluid van diesels terugdringen. Een neveneffect daarvan was dat de auto’s meer schadelijke stoffen gingen uitstoten. Toen is de sjoemelsoftware bedacht. Met die software in de auto voldoet de auto bij toelatingstests aan de normen voor de uitstoot van stikstofoxide. Als de auto eenmaal in gebruik wordt genomen, schakelt die software zichzelf uit en stoot de auto veel meer rotzooi uit dan toegestaan.

In een email uit 2007 bespreken Audi-managers de strenge emissienormen in de Verenigde Staten. Daarin zegt een manager van Audi onder meer: "Zonder de boel te bedriegen zal het niet lukken." Audi zou ook de drijvende kracht zijn geweest bij het bedrog met de modellen van Volkswagen. Binnen het Volkswagen-concern wordt dochter Audi nu gezien als de ‘Moeder van het bedrog’, volgens de berichten.

Audi en Volkswagen willen tegenover Duitse media niet reageren op de laatste berichten. Ze beroepen zich daarbij op de lopende rechtszaak in de Verenigde Staten.

Audi aan basis van sjoemelschandaal - Automobielmanagement.nl

Audi aan basis van sjoemelschandaal

Niet Volkswagen maar Audi zou aan de basis hebben gestaan van het bedrog met de sjoemelsoftware bij het Volkswagen-concern. Vier top-ingenieurs van Audi zijn geschorst omdat zij al vele jaren bezig zouden zijn geweest met de ontwikkeling van de sjoemelsoftware.

Audi aan basis van sjoemelschandaal

De onthulling wordt gedaan door een aantal Duitse media, waaronder de Süddeutsche Zeitung en de omroepen NDR en WDR, op basis van eigen onderzoek. Ze hebben daarbij beslag weten te leggen op delen van het interne onderzoek bij Volkswagen dat wordt uitgevoerd door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day. Uit die stukken zou blijken dat het bedrog al in 1999 is begonnen.

De autofabrikant wilde toen het geluid van diesels terugdringen. Een neveneffect daarvan was dat de auto’s meer schadelijke stoffen gingen uitstoten. Toen is de sjoemelsoftware bedacht. Met die software in de auto voldoet de auto bij toelatingstests aan de normen voor de uitstoot van stikstofoxide. Als de auto eenmaal in gebruik wordt genomen, schakelt die software zichzelf uit en stoot de auto veel meer rotzooi uit dan toegestaan.

In een email uit 2007 bespreken Audi-managers de strenge emissienormen in de Verenigde Staten. Daarin zegt een manager van Audi onder meer: "Zonder de boel te bedriegen zal het niet lukken." Audi zou ook de drijvende kracht zijn geweest bij het bedrog met de modellen van Volkswagen. Binnen het Volkswagen-concern wordt dochter Audi nu gezien als de ‘Moeder van het bedrog’, volgens de berichten.

Audi en Volkswagen willen tegenover Duitse media niet reageren op de laatste berichten. Ze beroepen zich daarbij op de lopende rechtszaak in de Verenigde Staten.