De autodivisie heeft inmiddels 25,4 miljard euro in kas, ondanks de nog altijd hoge kosten voor dieselgate. Bij die cijfers zijn de opbrengsten van de Chinese joint-ventures, samen 3,3 miljard, nog niet eens meegeteld.
Financiële buffer
De Duitse groep durft dan ook te voorspellen dat de resultaten over heel 2017 nog wat hoger uit zullen komen dan eerder verwacht. CEO Matthias Müller: "Onze operationele activiteiten draaien goed, onze financiële positie is robuust. Deze resultaten zijn erg indrukwekkend en onderstrepen het vertrouwen dat klanten wereldwijd stellen in onze merken en onze producten. Wij zijn hen daar dankbaar voor."
Financieel directeur Frank Witter: "Dat biedt een sterk fundament om verder op te bouwen. Met een liquiditeit van rond de 25 miljard in de autodivisie is de financiële buffer voldoende. Het is echter wel belangrijk om niet te vergeten dat we alleen al dit jaar zo’n 14,5 miljard euro hebben uitgegeven in verband met de dieselproblemen. Die problemen zijn ook nog lang niet voorbij en blijven grote inspanningen bij de hele groep vereisen. Hoewel er nog veel te doen is, kunnen we echter wel tevreden zijn met wat we tot nu toe hebben bereikt."