Die waarschuwing komt van Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep. "Als je kijkt naar vroegere bastions van de auto-industrie zoals Detroit, Oxford-Cowley of Turijn dan begrijp je wat er gebeurt met steden waar eens machtige ondernemingen en toonaangevende industrieën ten onder zijn gegaan," aldus Diess tijdens een conferentie voor toeleveranciers in Wolfsburg.
De Duitse autofabrikanten VW, Daimler en BMW worden als geen ander geconfronteerd met de uitdagingen in de autowereld. In Brussel zijn de eisen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot vorige week sterk aangetrokken, recent zijn er ook de perikelen geweest rond WLTP die vooral VW zwaar hebben getroffen, in eigen land hebben ze te kampen met door de regering opgedrongen kostbare maatregelen tegen de luchtvervuiling door diesels en daarbij komen dan nog de bekende ontwikkelingen rond electrificering en autonoom rijden.
"Als je kijkt naar de situatie van vandaag de dag, dan is de kans 50/50 dat de Duitse autosector over tien jaar nog altijd tot de elite in de wereld behoort," zegt Diess dan ook. "We zijn er allemaal aan gewend dat we bloeiende industriële metropolen hebben rond de grote fabrieken van de Duitse automakers en hun leveranciers, plaatsen waar mensen leven en werken, maar dat is niet voor de eeuwigheid gegarandeerd."