‘Verkoop Audi A1 komt niet op gang’

Er zijn steeds meer signalen dat de Audi A1 niet aan de verwachtingen voldoet. Met name in Duitsland komt de verkoop niet op gang.

In januari verkocht Audi bij onze oosterburen 2.076 exemplaren van de A1. Die afzet stoelt voor een groot gedeelte op verkoop aan eigen personeel van de Volkswagen Groep, die de A1 met korting kopen. Het is ook mogelijk dat de aanschaf van de A1 door het autoconcern aantrekkelijk wordt gemaakt door goedkope leningen te verschaffen aan verwante partijen, zoals partners van werknemers. Nog een systeem is de versnelde verkoop als tweedehands exemplaar via de dealers. De A1 wordt dan door de dealer gekocht, en meteen als occasion doorverkocht.

Volgens Duitse onderzoekers bedroeg het verkoopaandeel van eigen werknemers in januari 42,4 procent. Een gezond cijfer is echter 10 procent. Wie boven de drempel van 20 procent gaat, presteert slecht. Een vergelijking met de Mini Countryman van Audi’s concurrent BMW laat zien dat het verkoopaandeel sinds september bijna continu onder de drempel van 20 procent zit. “De consument ziet de Mini veel meer als een unieke auto. De Audi A1 wordt veel minder begeerd", zo stellen de onderzoekers.

In Nederland heeft de A1 een ogenschijnlijk goede januarimaand achter de rug met 750 registraties versus 557 voor Mini. Onduidelijk is echter hoeveel hiervan daadwerkelijke klantleveringen zijn. Feit is dat Audi momenteel in Nederland adverteert dat haar A1 uit voorraad leverbaar is. Voor een Mini geldt een levertermijn van 12 weken.

Reacties

Hang er zo’n drie cylinder in en zie……..spaarzaam Nederland hapt toe!

Geplaatst door: André Bakker op

Niet gek, in Nederland althans, daar kost een vergelijkbare A3 pro line s minder dan een even vergelijkbare A1. De pricing strategie slaat compleet de plank mis, niet de auto, die rijdt zelfs met de 1.2 al verrassend goed. In de lease bij Business lease was de A1 lange tijd niet calculeerbaar in de juiste uitvoering en vervolgens idioot duur in de lease!

Geplaatst door: Hans Derksen op

De laatste cijfers zijn inderdaad dramatisch:
Maart A1: 264 stuks
Maart Mini: 214
Maart Citroën DS3: 433
De mooiste lijkt te winnen, de DS3 is door Top Gear ook tot Auto van het Jaar benoemd.

Geplaatst door: AD Versluis op

Vinden ze het gek de auto ziet er al even dramatisch uit als de cijfers. Tip van de dag ontwerp is een echte mooie auto met de juiste verhoudingen zoals de DS3 dat is nog is een ontwerp hopen dat er nog erg veel van verkocht worden ziet het straatbeeld er ook beter uit!!

Geplaatst door: Lisette op
‘Verkoop Audi A1 komt niet op gang’ - Automobielmanagement.nl

‘Verkoop Audi A1 komt niet op gang’

Er zijn steeds meer signalen dat de Audi A1 niet aan de verwachtingen voldoet. Met name in Duitsland komt de verkoop niet op gang.

In januari verkocht Audi bij onze oosterburen 2.076 exemplaren van de A1. Die afzet stoelt voor een groot gedeelte op verkoop aan eigen personeel van de Volkswagen Groep, die de A1 met korting kopen. Het is ook mogelijk dat de aanschaf van de A1 door het autoconcern aantrekkelijk wordt gemaakt door goedkope leningen te verschaffen aan verwante partijen, zoals partners van werknemers. Nog een systeem is de versnelde verkoop als tweedehands exemplaar via de dealers. De A1 wordt dan door de dealer gekocht, en meteen als occasion doorverkocht.

Volgens Duitse onderzoekers bedroeg het verkoopaandeel van eigen werknemers in januari 42,4 procent. Een gezond cijfer is echter 10 procent. Wie boven de drempel van 20 procent gaat, presteert slecht. Een vergelijking met de Mini Countryman van Audi’s concurrent BMW laat zien dat het verkoopaandeel sinds september bijna continu onder de drempel van 20 procent zit. “De consument ziet de Mini veel meer als een unieke auto. De Audi A1 wordt veel minder begeerd", zo stellen de onderzoekers.

In Nederland heeft de A1 een ogenschijnlijk goede januarimaand achter de rug met 750 registraties versus 557 voor Mini. Onduidelijk is echter hoeveel hiervan daadwerkelijke klantleveringen zijn. Feit is dat Audi momenteel in Nederland adverteert dat haar A1 uit voorraad leverbaar is. Voor een Mini geldt een levertermijn van 12 weken.

Reacties

Hang er zo’n drie cylinder in en zie……..spaarzaam Nederland hapt toe!

Geplaatst door: André Bakker op

Niet gek, in Nederland althans, daar kost een vergelijkbare A3 pro line s minder dan een even vergelijkbare A1. De pricing strategie slaat compleet de plank mis, niet de auto, die rijdt zelfs met de 1.2 al verrassend goed. In de lease bij Business lease was de A1 lange tijd niet calculeerbaar in de juiste uitvoering en vervolgens idioot duur in de lease!

Geplaatst door: Hans Derksen op

De laatste cijfers zijn inderdaad dramatisch:
Maart A1: 264 stuks
Maart Mini: 214
Maart Citroën DS3: 433
De mooiste lijkt te winnen, de DS3 is door Top Gear ook tot Auto van het Jaar benoemd.

Geplaatst door: AD Versluis op

Vinden ze het gek de auto ziet er al even dramatisch uit als de cijfers. Tip van de dag ontwerp is een echte mooie auto met de juiste verhoudingen zoals de DS3 dat is nog is een ontwerp hopen dat er nog erg veel van verkocht worden ziet het straatbeeld er ook beter uit!!

Geplaatst door: Lisette op