Spyker wil vastgoed verkopen voor Saab

Spyker voert momenteel onderhandelingen over verkoop van vastgoed met een financiële partij. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De kosten om de fabrieken van Saab draaiende te houden, bedragen 111 miljoen euro per maand.

Dat heeft de Zweedse krant Dagens Nyheter berekend, zo meldt FD. Saab produceert maandelijks zo’n vijfduizend auto’s. De totale kosten voor deze productie bedragen zo’n 111 miljoen euro als de lonen, onderdelen en marketinguitgaven worden meegerekend.

In Zweden vindt nog altijd overleg plaats over mogelijke steun aan Saab. Het Nederlandse moederbedrijf Spyker heeft afgelopen week de werknemers voor onbepaalde tijd naar huis gestuurd omdat leveranciers geen onderdelen meer willen leveren aan de fabrieken. Zij eisen betalingsgaranties terwijl Saab in acute geldnood verkeert. Inmiddels zou Bankas Snoras, de Litouwse bank van de Russische investeerder Vladimir Antonov, op het punt staan een lening van ruim dertig miljoen euro te verstrekken aan Saab, zo meldt het FD om basis van een bericht van persbureau Bloomberg van afgelopen weekend. Het geld is bedoeld voor de betalingsachterstand bij leveranciers weg te werken om de productie te kunnen hervatten.  ‘De uitkomst is nog steeds onzeker en is afhankelijk van goedkeuring van het Zweedse National Debt Office. We verwachten snel uitsluitsel’, schrijft Spyker in het ultrakorte persbericht.

De Zweedse regering staan garant voor een lening van 400 miljoen euro die Saab kreeg van de Europese investeringsbank (EIB). Saab heeft problemen de productie aan de gang te houden omdat leveranciers weigeren onderdelen en componenten te leveren omdat zij hun geld niet krijgen. Victor Muller heeft de afgelopen week steeds benadrukt dat zijn bedrijf niet op omvallen staat. Hij probeert aan geld te komen om de lening van de EIB te kunnen aflossen. Bij de reddingsactie voor Saab destijds is een belangrijke rol weggelegd voor de Zweedse overheid, en Saab heeft bezittingen in onderpand moeten geven voor de garantie. Er zou nu druk worden uitgeoefend op de Zweedse overheid om die onderpanden vrij te geven, zodat Saab ze kan aanwenden voor het aantrekken van nieuwe leningen.

Ford heeft in afgelopen crisisperiode heel veel eigendommen verkocht of verpand om aan kapitaal te komen, tot en met de rechten van het wereldberoemde blauwe Ford-logo aan toe. Momenteel gaat het heel goed met Ford, die als enige van de Grote Drie geen staatshulp nodig heeft gehad.

 

 

 

 

Reacties

tja het ene gat met het … . ik hoop dat dhr.Antonov er brood in blijft zien dan komt dat zwarte (criminele) geld toch nog goed terecht anders wordt het de zweedse belasting betaler

Geplaatst door: dealertje op

Op 1 februari van dit jaar wist AM nog te melden dat Antonov op basis van vermoedens van illegale praktijken niet gewenst was bij de ontwikkelingen van Saab. En nu, nog geen 3 maanden verder lijkt het gehele Saab concern in handen te vallen van deze man. Eerst de aandelen van Spyker via wat handjeklap met VM en nu het onroerend goed van Saab. Zit iedereen te slapen? Is zijn geld nu opeens wel goed gewit? Wie kan mij dit nog uitleggen?

Geplaatst door: VM volger op

Een bodemloze put is ook een put.

Geplaatst door: F.K. op
Spyker wil vastgoed verkopen voor Saab - Automobielmanagement.nl

Spyker wil vastgoed verkopen voor Saab

Spyker voert momenteel onderhandelingen over verkoop van vastgoed met een financiële partij. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De kosten om de fabrieken van Saab draaiende te houden, bedragen 111 miljoen euro per maand.

Dat heeft de Zweedse krant Dagens Nyheter berekend, zo meldt FD. Saab produceert maandelijks zo’n vijfduizend auto’s. De totale kosten voor deze productie bedragen zo’n 111 miljoen euro als de lonen, onderdelen en marketinguitgaven worden meegerekend.

In Zweden vindt nog altijd overleg plaats over mogelijke steun aan Saab. Het Nederlandse moederbedrijf Spyker heeft afgelopen week de werknemers voor onbepaalde tijd naar huis gestuurd omdat leveranciers geen onderdelen meer willen leveren aan de fabrieken. Zij eisen betalingsgaranties terwijl Saab in acute geldnood verkeert. Inmiddels zou Bankas Snoras, de Litouwse bank van de Russische investeerder Vladimir Antonov, op het punt staan een lening van ruim dertig miljoen euro te verstrekken aan Saab, zo meldt het FD om basis van een bericht van persbureau Bloomberg van afgelopen weekend. Het geld is bedoeld voor de betalingsachterstand bij leveranciers weg te werken om de productie te kunnen hervatten.  ‘De uitkomst is nog steeds onzeker en is afhankelijk van goedkeuring van het Zweedse National Debt Office. We verwachten snel uitsluitsel’, schrijft Spyker in het ultrakorte persbericht.

De Zweedse regering staan garant voor een lening van 400 miljoen euro die Saab kreeg van de Europese investeringsbank (EIB). Saab heeft problemen de productie aan de gang te houden omdat leveranciers weigeren onderdelen en componenten te leveren omdat zij hun geld niet krijgen. Victor Muller heeft de afgelopen week steeds benadrukt dat zijn bedrijf niet op omvallen staat. Hij probeert aan geld te komen om de lening van de EIB te kunnen aflossen. Bij de reddingsactie voor Saab destijds is een belangrijke rol weggelegd voor de Zweedse overheid, en Saab heeft bezittingen in onderpand moeten geven voor de garantie. Er zou nu druk worden uitgeoefend op de Zweedse overheid om die onderpanden vrij te geven, zodat Saab ze kan aanwenden voor het aantrekken van nieuwe leningen.

Ford heeft in afgelopen crisisperiode heel veel eigendommen verkocht of verpand om aan kapitaal te komen, tot en met de rechten van het wereldberoemde blauwe Ford-logo aan toe. Momenteel gaat het heel goed met Ford, die als enige van de Grote Drie geen staatshulp nodig heeft gehad.

 

 

 

 

Reacties

tja het ene gat met het … . ik hoop dat dhr.Antonov er brood in blijft zien dan komt dat zwarte (criminele) geld toch nog goed terecht anders wordt het de zweedse belasting betaler

Geplaatst door: dealertje op

Op 1 februari van dit jaar wist AM nog te melden dat Antonov op basis van vermoedens van illegale praktijken niet gewenst was bij de ontwikkelingen van Saab. En nu, nog geen 3 maanden verder lijkt het gehele Saab concern in handen te vallen van deze man. Eerst de aandelen van Spyker via wat handjeklap met VM en nu het onroerend goed van Saab. Zit iedereen te slapen? Is zijn geld nu opeens wel goed gewit? Wie kan mij dit nog uitleggen?

Geplaatst door: VM volger op

Een bodemloze put is ook een put.

Geplaatst door: F.K. op