Ford ‘seniorenpak’ helpt ook bij ontwerpen huizen

Ford heeft enkele jaren geleden het ‘seniorenpak’ ontwikkeld, dat technici en ontwerpers een voorproefje van hun oude dag geeft. Architecten gebruiken het pak nu ook.

Met behulp van het pak ontwerpt Ford auto’s met comfort en gemak voor zowel jonge als oudere bestuurders. In de vorm van achteruitkijkcamera’s, meer hoofdruimte en een beter ‘H-punt’: waar de heup draait, om makkelijker in te kunnen stappen.

Het pak simuleert de stramme gewrichten, verminderde beweeglijkheid en bijziendheid waarmee ouderdom vaak wordt geassocieerd. Verder stelt het architecten in staat huizen beter af te stemmen op oudere bewoners. 

Zo toog onlangs een groep architecten van Hahn & Helten GmbH naar het Ford-researchcentrum in Aken om de pakken uit te proberen. Na afloop hadden de architecten een beter idee van wat een oudere huiseigenaar nodig kan hebben: bijvoorbeeld seniorenvriendelijke trappen en hogere stoelen zodat de kniehoek niet scherper dan 90 graden hoeft te zijn, om makkelijker op te staan. 

Ford ‘seniorenpak’ helpt ook bij ontwerpen huizen - Automobielmanagement.nl

Ford ‘seniorenpak’ helpt ook bij ontwerpen huizen

Ford heeft enkele jaren geleden het ‘seniorenpak’ ontwikkeld, dat technici en ontwerpers een voorproefje van hun oude dag geeft. Architecten gebruiken het pak nu ook.

Met behulp van het pak ontwerpt Ford auto’s met comfort en gemak voor zowel jonge als oudere bestuurders. In de vorm van achteruitkijkcamera’s, meer hoofdruimte en een beter ‘H-punt’: waar de heup draait, om makkelijker in te kunnen stappen.

Het pak simuleert de stramme gewrichten, verminderde beweeglijkheid en bijziendheid waarmee ouderdom vaak wordt geassocieerd. Verder stelt het architecten in staat huizen beter af te stemmen op oudere bewoners. 

Zo toog onlangs een groep architecten van Hahn & Helten GmbH naar het Ford-researchcentrum in Aken om de pakken uit te proberen. Na afloop hadden de architecten een beter idee van wat een oudere huiseigenaar nodig kan hebben: bijvoorbeeld seniorenvriendelijke trappen en hogere stoelen zodat de kniehoek niet scherper dan 90 graden hoeft te zijn, om makkelijker op te staan.