Saab moet van Hawtai wereldspeler maken

Het is de Chinezen weer gelukt: met een zak geld de expertise en het netwerk kopen van een westers bedrijf dat in de problemen zit. De kleine Chinese autofabrikant Hawtai hoopt met de investering van 150 miljoen euro in Saab sterker te staan in de hectische automarkt in eigen land.

Hawtai is niet het eerste Chinese bedrijf dat profiteert van de problemen die de economische crisis in het westen heeft veroorzaakt. Eind 2009 had Ford dringend geld nodig om schulden af te lossen. De redding kwam van het Chinese Geely. Voor 1,4 miljard euro nam dit bedrijf, dat oorspronkelijke koelkastonderdelen maakte, dochter Volvo over. Kort daarvoor kocht BAIC, een autofabrikant uit Peking die auto’s bouwt voor Daimler en Hyundai, productieapparatuur en technologische knowhow van Saab. Het Zweedse merk was toen nog eigendom van het noodlijdende GM. BAIC gebruikt die aankoop om, naar verwachting volgend jaar, met eigen modellen op de markt te komen.

Dat Hawtai voor 120 miljoen euro bijna dertig procent in handen krijgt van Saab-eigenaar Spyker, biedt het Chinese bedrijf enkele belangrijke voordelen. Net als Geely en BAIC eerder deden, koopt Hawtai zo een kortere weg naar de top. In plaats van zelf het wiel uit te vinden, profiteert de autofabrikant van de technologische kennis die Saab in huis heeft. En Hawtai kan ‘per direct’ gebruik maken van het wereldwijde distributie/verkoopnetwerk van Saab, aldus Spyker topman Victor Muller dinsdag. 

Tegelijkertijd heeft Hawtai dankzij deze investering meer kans om de dreigende storm in eigen land zonder kleerscheuren door te komen. De Chinese overheid is al jaren van plan om de sterk uitgedijde auto-industrie in het land te hervormen. De sector moet efficiënter worden. Nu zijn er nog ruim 100 autofabrikanten. Peking wil dat die in de komende jaren flink fuseren. Drie reuzen moeten uiteindelijk elk 2 miljoen auto’s per jaar produceren, en vijf iets kleinere spelers zouden elk jaarlijks 1 miljoen voertuigen van de band moeten laten rollen. Hawtai is nu nog te klein om bij de grootste groep te behoren en loopt daardoor het risico om gedwongen te fuseren. De investering in Saab moet dat risico kleiner maken. Hawtai hoopt zo binnen vier jaar alsnog bij de grote autobouwers van China te behoren. Nu maakt het bedrijf jaarlijks driehonderdduizend auto’s. Over vier jaar moeten dat er een miljoen zijn. Of, zoals Hawtai liet weten: "In 2015 moet Hawtai een wereldwijd leidend autobedrijf zijn". (autointernationaal.nl)

Saab moet van Hawtai wereldspeler maken - Automobielmanagement.nl

Saab moet van Hawtai wereldspeler maken

Het is de Chinezen weer gelukt: met een zak geld de expertise en het netwerk kopen van een westers bedrijf dat in de problemen zit. De kleine Chinese autofabrikant Hawtai hoopt met de investering van 150 miljoen euro in Saab sterker te staan in de hectische automarkt in eigen land.

Hawtai is niet het eerste Chinese bedrijf dat profiteert van de problemen die de economische crisis in het westen heeft veroorzaakt. Eind 2009 had Ford dringend geld nodig om schulden af te lossen. De redding kwam van het Chinese Geely. Voor 1,4 miljard euro nam dit bedrijf, dat oorspronkelijke koelkastonderdelen maakte, dochter Volvo over. Kort daarvoor kocht BAIC, een autofabrikant uit Peking die auto’s bouwt voor Daimler en Hyundai, productieapparatuur en technologische knowhow van Saab. Het Zweedse merk was toen nog eigendom van het noodlijdende GM. BAIC gebruikt die aankoop om, naar verwachting volgend jaar, met eigen modellen op de markt te komen.

Dat Hawtai voor 120 miljoen euro bijna dertig procent in handen krijgt van Saab-eigenaar Spyker, biedt het Chinese bedrijf enkele belangrijke voordelen. Net als Geely en BAIC eerder deden, koopt Hawtai zo een kortere weg naar de top. In plaats van zelf het wiel uit te vinden, profiteert de autofabrikant van de technologische kennis die Saab in huis heeft. En Hawtai kan ‘per direct’ gebruik maken van het wereldwijde distributie/verkoopnetwerk van Saab, aldus Spyker topman Victor Muller dinsdag. 

Tegelijkertijd heeft Hawtai dankzij deze investering meer kans om de dreigende storm in eigen land zonder kleerscheuren door te komen. De Chinese overheid is al jaren van plan om de sterk uitgedijde auto-industrie in het land te hervormen. De sector moet efficiënter worden. Nu zijn er nog ruim 100 autofabrikanten. Peking wil dat die in de komende jaren flink fuseren. Drie reuzen moeten uiteindelijk elk 2 miljoen auto’s per jaar produceren, en vijf iets kleinere spelers zouden elk jaarlijks 1 miljoen voertuigen van de band moeten laten rollen. Hawtai is nu nog te klein om bij de grootste groep te behoren en loopt daardoor het risico om gedwongen te fuseren. De investering in Saab moet dat risico kleiner maken. Hawtai hoopt zo binnen vier jaar alsnog bij de grote autobouwers van China te behoren. Nu maakt het bedrijf jaarlijks driehonderdduizend auto’s. Over vier jaar moeten dat er een miljoen zijn. Of, zoals Hawtai liet weten: "In 2015 moet Hawtai een wereldwijd leidend autobedrijf zijn". (autointernationaal.nl)