Opnieuw stakingen bij Ferrari

Na een staking van acht uur die vorige week maandag plaatsvond, mobiliseert vakbond FIOM het Ferrari-personeel nu voor een grote staking van 40 uur tegen het einde van het jaar.

Ferrari heeft als onderneming al jaren de reputatie dat het op een duurzame manier haar personeel weet te stimuleren tot goede prestaties, onder andere dankzij een prettige werkomgeving. Maar de rust is voorlopig verdwenen op Maranello.

De CGIL-FIOM beklaagt zich over het feit dat het management, onder leiding van Luca Cordero di Montezemolo, totaal niet bereidt is om tekst en uitleg te geven bij het nieuwe contract dat vanaf januari 2012 in zal gaan. Verder wil de bond een duidelijker antwoord op de vraag waarom Fiat (en dus ook Ferrari) uit de Confindustria (nationale raad voor Italiaanse industriëlen) is gestapt.

Overigens stelt de bond deze vragen om dezelfde reden als wanneer ze in Lingotto aankloppen, namelijk om de autofabriek hardere garanties te laten geven rond toekomstige investeringen (tot 2014). Iets waarvan Marchionne deze week nog zei dat dit schier onmogelijk is (en ongebruikelijk) in een economische situatie als de huidige. De werknemers zouden volgens de vakbond te veel op de proef gesteld worden momenteel met deze houding van het management. De FIOM zal daarom door blijven vechten om te voorkomen dat ook op dezelfde wijze als in Pomigliano en Mirafiori de werkgever contracten kan interpreteren en formuleren zoals het zelf wil door zich te onttrekken van nationale afspraken. Vorige week maandag was de staking een succes, aldus de FIOM, waarbij 90% van de Ferrari-werknemers het werk een dag heeft neergelegd.

Bron: AutoEdizione

Opnieuw stakingen bij Ferrari - Automobielmanagement.nl

Opnieuw stakingen bij Ferrari

Na een staking van acht uur die vorige week maandag plaatsvond, mobiliseert vakbond FIOM het Ferrari-personeel nu voor een grote staking van 40 uur tegen het einde van het jaar.

Ferrari heeft als onderneming al jaren de reputatie dat het op een duurzame manier haar personeel weet te stimuleren tot goede prestaties, onder andere dankzij een prettige werkomgeving. Maar de rust is voorlopig verdwenen op Maranello.

De CGIL-FIOM beklaagt zich over het feit dat het management, onder leiding van Luca Cordero di Montezemolo, totaal niet bereidt is om tekst en uitleg te geven bij het nieuwe contract dat vanaf januari 2012 in zal gaan. Verder wil de bond een duidelijker antwoord op de vraag waarom Fiat (en dus ook Ferrari) uit de Confindustria (nationale raad voor Italiaanse industriëlen) is gestapt.

Overigens stelt de bond deze vragen om dezelfde reden als wanneer ze in Lingotto aankloppen, namelijk om de autofabriek hardere garanties te laten geven rond toekomstige investeringen (tot 2014). Iets waarvan Marchionne deze week nog zei dat dit schier onmogelijk is (en ongebruikelijk) in een economische situatie als de huidige. De werknemers zouden volgens de vakbond te veel op de proef gesteld worden momenteel met deze houding van het management. De FIOM zal daarom door blijven vechten om te voorkomen dat ook op dezelfde wijze als in Pomigliano en Mirafiori de werkgever contracten kan interpreteren en formuleren zoals het zelf wil door zich te onttrekken van nationale afspraken. Vorige week maandag was de staking een succes, aldus de FIOM, waarbij 90% van de Ferrari-werknemers het werk een dag heeft neergelegd.

Bron: AutoEdizione